رنگ جلد گذرنامه های مختلف به چه معنا است؟

به گزارش چای قند پهلو، چرا رنگ جلد گذرنامه ها فرق دارد؟

مسافران نقش چندانی در ظاهر گذرنامه خود ندارند. معیار و چهارچوب های خاصی هم برای تصویر گذرنامه شما وجود دارد. شما همچنین نمی توانید جملات قصار روی صفحات گذرنامه را انتخاب کنید. یکی دیگر از چیزهایی که خارج از اختیارات شما است، رنگ جلد گذرنامه است. با این حال شاید برایتان جالب بوده باشد که چرا گذرنامه ها در رنگ های مختلف قرمز، آبی، سبز و مشکی هستند. شاید عجیب باشد، ولی این رنگ های هیچ قاعده خاصی ندارند و از هیچ سیستم کشوری خاصی تبعیت نمی کنند. ولی با این حال، نمی توان ادعا کرد که انتخاب این رنگ ها کاملاً اتفاقی هستند.

رنگ جلد گذرنامه های مختلف به چه معنا است؟

بیشتر گذرنامه ها در جهان آبی و یا قرمز هستند. ولی طیف رنگ و شفافیت آن ها با هم تفاوت دارند. همانطور که گفته شد هیچ قانون و قاعده خاصی برای انتخاب رنگ این گذرنامه ها وجود ندارد. ولی جغرافیا، سیاست و حتی دین در انتخاب این رنگ ها نقش دارند. البته ناگفته نماند که استانداردهایی برای مقدار، تکنولوژی ساخت و اطلاعات و نحوه نوشتن آنها وجود دارد. ولی رنگ جلد این گذرنامه ها بیشتر نمایان گر نوعی هویت ملی است.

گذرنامه های قرمز

گذرنامه های قرمز و کبود از طریق اعضای اتحادیه اروپا استفاده می شود (بجز کرواسی). کشورهایی که قصد محلق شدن به این اتحادیه دارند، مانند ترکیه، هم این رنگ را انتخاب می کنند. کشورهای عضو گروه آندین ، شامل بلیوی، کلمبیا، اکوادور و پرو هم گذرنامه هایی به این رنگ دارند. در این بین، کشور سوییس رنگ گذرنامه های خود را هم رنگ پرچم خود انتخاب کرده است.

گذرنامه های آبی

کشورهای حوضه کاراییب از گذرنامه های آبی استفاده می کنند. علاوه بر این، کشورهای عضو مرکوسور (برزیل، آرژانتین، پاراگوئه، اروگوئه و ونزوئلا) هم رنگ پاسپورت های خود را این چنین انتخاب کرده اند. البته ونزوئلا اگرچه عضو مرکوسر است، ولی رنگ گذرنامه آن از زمانی که عضو گروه آندین بود همچنان قرمز است.

گذرنامه های سبز

بیشتر کشورهای اسلامی از رنگ سبز در گذرنامه های خود استفاده می کنند و دلیل آن هم اهمیت این رنگ در دین آن ها است. برخی از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی غرب آفریقا (مانند نیجریه و سنگال) هم از طیف هایی از رنگ سبز استفاده می کنند.

گذرنامه های مشکی

انتخاب رنگ گذرنامه شاید هم دلیلی کاربردی داشته باشد. مانند رنگ مشکی ، و یا طیف های خیلی تیره از قرمز و آبی. چراکه این رنگ ها کثیفی را کمتر نشان می دهند و رسمی تر هم به نظر می رسند. کشورهایی مثل بوتسوانا، زامبیا و نیوزیلند گذرنامه هایی به این رنگ دارند. البته رنگ مشکی در زامبیا به نوعی رنگی ملی است.

با همه این اوصاف، چیزهای زیادی ممکن است از رنگ جلد گذرنامه ها متوجه شوید. ولی نکته مهم این است که بدانید گذرنامه ها نشان دهنده چیزی فراتر از ارتباطات جغرافیایی، سیاسی و یا اقتصادی هستند. چراکه متعلق به مردم هستند. گذرنامه برای برخی به معنای یک مانع، و برای برخی دیگر امکان سفر بی محدودیت است.

دولت ها هر رنگی که بخواهند را می توانند برای گذرنامه های خود انتخاب کنند. ولی شاید تنها تعداد معدودی از این کشورها از اهمیت گذرنامه در هویت برند خود آگاه باشند.

منبع: travelandleisure.com

منبع: الی گشت
انتشار: 28 اسفند 1400 بروزرسانی: 28 اسفند 1400 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 1162

به "رنگ جلد گذرنامه های مختلف به چه معنا است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنگ جلد گذرنامه های مختلف به چه معنا است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید