روباتها همدم تنهایی سالمندان می شوند

به گزارش چای قند پهلو، مطالعات جدید نشان می دهد که روباتها نقش قابل توجهی در بهبود سلامت روان سالمندان داشته و تنهایی افراد آسیب پذیر را به حداقل می رساند.

روباتها همدم تنهایی سالمندان می شوند

مطالعات اجرا شده توسط دانشگاه بدفوردشایر، دانشگاه میدلکس و مراقبتهای بهداشتی آدوینیا نشان می دهد که سالمندانی که 18 ساعت از طول هفته را با روباتهای هوشمند سپری کردند بهبود چشمگیری را در سلامت روان تجربه نموده و از تنهایی درامده اند. حضور روباتها در کنار سالمندان تأثیر اندک اما مثبتی را بر احساس تنهایی این دسته از افراد گذاشته و امید به زندگی در آنها را تقویت نموده است.

محققان در این طرح حضور روبات Pepper را در بعضی از خانه های سالمندان انگلیس و ژاپن مورد ازمایش قرار داده و به نتایج قابل توجهی در نقش موثر روباتها در بهبود سلامت روان دست یافتند.

اما چرا روبات Pepper برای این آزمایش انتخاب شده است؟ حقیقت ان است که این فناوری هوشمند اولین روبات انسان نمایی است که احساسات انسان را تشخیص داده و رفتار خود را با تعاملات روحی طرف مقابل هماهنگ نموده و تطبیق می نماید.

این روبات هوشمند احساسات افراد از جمله شادی، غم، خشم و حتی تعجب را تشخیص داده و با نتایج حاصله شرایط روحی مخاطبش را بررسی می نماید. این سیستم با بهره گیری از هوش مصنوعی تشخیص می دهد که شما در حال حاضر غمگین هستید یا مسرور. سنسورهای هوشمند این روبات ارتباط برقراری ارتباط با انسان ها را آسان تر نموده و زمینه ایجاد یک ارتباط اجتماعی مناسب با مخاطب را برقرار می نماید. این سیستم توجه افراد را به خود جلب نموده و آنها را به داشتن ارتباط اجتماعی دعوت نموده و در صورت تشخیص موافقت مخاطب، وارد مصاحبه شده و وی را از تنهایی درمیاورد.

دکتر کریس پاپادوپولوس یکی از محققان این طرح می گوید: در حال حاضر ضعف در سلامت روان و احساس تنهایی از نگرانیهای عمده ما در مواجهه با سالمندان بشمار می رود؛ اما این تحقیقات نشان داد که روباتها میتوانند این نگرانیها را کاهش داده و در رشد سلامت روان سالمندان نقش موثری را ایفا نمایند.

وی در عین حال اضافه کرد: هدف این طرح و تحقیقات، جایگزینی مراقبان انسانی با روبات ها نیست؛ بلکه ما در کوشش هستیم تا دوره تنهایی افراد سالمند را با حضور روباتها پر نموده و آنها را در راستا بهبود سلامت روان یاری کنیم.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 30 مهر 1399 بروزرسانی: 30 مهر 1399 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 374

به "روباتها همدم تنهایی سالمندان می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روباتها همدم تنهایی سالمندان می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید