زمینه همکاری های مالی مشترک زنجان و ارمنستان فراهم است

به گزارش چای قند پهلو، رئیس اتاق زنجان و آرتاشس تومانیان سفیر ارمنستان در تهران ملاقات و گفت وگو کردند. علی یگانه فرد در ابتدای این ملاقات با اشاره به نقشه راه تجارت خارجی اتاق زنجان، اظهار کرد: در این نقشه راه ظرفیت های 10 ساله استان در امر صادرات و همچنین کشورهایی که دارای مراودات تجاری با استان زنجان بودند آنالیز شده است.

زمینه همکاری های مالی مشترک زنجان و ارمنستان فراهم است

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

او با بیان اینکه ظرفیت های صادراتی استان زنجان در بخش های مختلفی بوده و از فراوانی قابل توجهی برخوردار است، توضیح داد: در حوزه کشاورزی پتانسیل ها احصا شده و در بسیاری از محصولات این بخش، استان زنجان رتبه های یکم و دوم کشور را داشته که از آن جمله می توان به فراوری محصولاتی چون زیتون و سیر و سیب و در بخش شیلات به فراوری ماهی قزل آلا اشاره نمود.

یگانه فرد با تأکید بر اینکه نساجی زنجان به عنوان صنعت دوم استان تلقی می گردد، گفت: در بخش صنایع دستی، استان زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله شناخته می گردد و افزون بر آن در فراوریات محصولاتی چون مس و چاقو همچنین صنعت نقره دارای ظرفیت های بسیار بالایی است.

رئیس اتاق زنجان با بیان اینکه در صنایع برقی و در فراوری ترانسفورماتور، کلید برق، رله، فیوز و سیم و کابل، استان زنجان از قطب های اصلی کشور محسوب می گردد، گفت: عمده فراوری بخش معدن استان در صنعت سرب و روی است و دراین بین معدن انگوران یکی از معادن عظیم سرب و روی خاورمیانه شناخته می گردد، در حال حاضر 60 درصد صادرات استان را محصولات شمش روی تشکیل می دهد.

او با بیان اینکه شمش روی فراوریی استان زنجان به کشورهای همسایه ازجمله ترکیه و ازآنجا به اروپا صادر می گردد، خاطرنشان ساخت: عمده استفاده شمش روی در بخش صنعت گالوانیزه است.

یگانه فرد با بیان اینکه در دانش بنیان و استارتاپ ها استان زنجان در جهت بسیار رو به رشدی قرار گرفته است و محصولات مختلفی از استان زنجان فراوری می گردد، اضافه کرد: زمینه های همکاری با کشور ارمنستان در نقشه راه تجارت خارجی استان احصا شده و همکاری های مشترک برای فروش و صادرات محصولات فراوریی دو کشور می تواند مدنظر قرار گیرد.

رئیس اتاق زنجان با بیان اینکه برپایی نمایشگاه های مشترک در استان زنجان با توجه به زیرساخت های موجود استان و معرفی و فروش محصولات ارمنستان و همچنین برگزاری نمایشگاه هایی از زنجان در کشور ارمنستان، می توان از زمینه های همکاری باشد، اظهار کرد: اعزام و پذیرش هیئت های تجاری و مالی دو طرف را می توان به صورت مجازی شروع کرد، با تبادل اطلاعات و ارتباطات بین تجار و فعالان زمینه های همکاری را افزایش داد.

او با تأکید بر اینکه یکی از مسائل موجود بر سر راه روابط تجاری در زمینه کمبود و ضعف اطلاعات بین دو طرف است، ابراز کرد: تبادل اطلاعات و آمارهای مالی با ارتباط بین تجار و فعالان مالی می تواند تا حد بسیار زیادی راهگشا باشد و در حال حاضر در وب سایت اتاق زنجان آمار اطلاعات مطلوبی از شرایط مالی استان زنجان درج شده که می توان در رابطه با همکاری کشور ارمنستان نیز اطلاعات و آمار مربوط به آن بخش را درج کرد.

رئیس اتاق زنجان با بیان اینکه نزدیکی هر چه بیشتر تجار سطح مبادلات مالی بین دو طرف را نیز بالا خواهد برد، گفت: از فعالان مالی ارمنستان جهت حضور در استان و بازدید از ظرفیت های موجود دعوت می گردد، همچنین می توان در بخش فراسرزمینی نیز سرمایه گذاران استان را جهت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و شیلات در ارمنستان راهنمایی کرد.

یگانه فرد با بیان اینکه محورهای همکاری را باید مکتوب و در زمان مشخصی جهت عملیاتی کردن آن گام برداشت، اظهار کرد: یکی از دلایل عدم توسعه روابط مالی، عدم پیگیری ها است که باید در این راستا مقدمات فراهم گردد تا از روابط و جلسات نتایج مطلوبی اخذ گردد.

آرتاشس تومانیان سفیر ارمنستان در تهران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه استان زنجان ظرفیت های مطلوبی داشته و در جهت ترانزیت قرار گرفته است، اظهار کرد: روابط فعلی بین استان زنجان و ارمنستان باید در بخش های مختلفی ازجمله مالی ارتقا پیدا کند.

او با بیان اینکه می توان تجارت مستقیم و سرمایه گذاری را به ترتیب در اولویت های همکاری قرار داد، گفت: برگزاری سمینارهای مالی و اعزام و پذیرش هیئت های تجاری می تواند گام های بعدی توسعه روابط مالی باشد.

تومانیان ادامه داد: از عضویت کشور ارمنستان در اتحادیه مالی اوراسیا می تواند جهت توسعه همکاری ها بهره برد.

سفیر ارمنستان در تهران با اشاره به اینکه این کشور در بخش های مختلفی چون آی تی پیشرفته بوده و صنعت کشاورزی حوزه بسیار مطلوبی برای همکاری دو طرف به ویژه در بخش فرآوری محصولات است، اظهار کرد: عدم اطلاعات کافی بین دو طرف از دلایل عملیاتی نشدن همکاری ها است.

او با تأکید بر این که کشور ارمنستان به صورت جدی آماده همکاری مالی با استان زنجان است، ابراز کرد: در زمینه های مختلف در ایران و با اتاق های بازرگانی سراسر کشور همکاری داشته ایم، ارمنستان فساد سازمان یافته ندارد و سیستم های مالیاتی و گمرکی سالمی دارد و سیستم دارایی به صورت الکترونیکی با فعالان مالی در ارتباط است.

تومانیان با بیان اینکه ارمنستانی های بسیار زیادی در حدود دوسوم جمعیت این کشور در خارج زندگی می نمایند، گفت: این جمعیت ثروت کشور ارمنستان محسوب شده و ارتباطات بسیار خوبی دارند که می توان از این مهم در جهت توسعه همکاری های دو طرف استفاده کرد.

سفیر ارمنستان در تهران، فراوری مشترک محصولاتی ازجمله مواد غذایی و محصولات حوزه های کشاورزی و صادرات آن به کشورهای دیگر ازجمله روسیه را ازجمله زمینه های همکاری با استان زنجان برشمرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 18 فروردین 1400 بروزرسانی: 18 فروردین 1400 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 707

به "زمینه همکاری های مالی مشترک زنجان و ارمنستان فراهم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمینه همکاری های مالی مشترک زنجان و ارمنستان فراهم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید