سامسونگ 10 میلیارد دلار برای فراوری پردازنده های 3 نانومتری سرمایه گذاری می نماید

به گزارش چای قند پهلو، با توجه به گزارش بلومبرگ، سامسونگ میخواهد با سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری در کارخانه خود در آستین تگزاس، یک مجموعه پیشرفته فراوری پردازنده را در این منطقه احداث کند. این کارخانه که قرار است سومین کارخانه بهره مند از فناوری لیتوگرافی فرابنفش سامسونگ در دنیا باشد، توانایی فراوری پردازنده های پیشرفته 3 نانومتری را خواهد داشت.

سامسونگ 10 میلیارد دلار برای فراوری پردازنده های 3 نانومتری سرمایه گذاری می نماید

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ساخت این کارخانه در امسال و فراوری چیپ ها نیز از سال 2023 شروع خواهد شد. در حالی که همچنان آینده جنگ تجاری آمریکا و چین مبهم است، وجود چنین کارخانه ای در خاک آمریکا می تواند به جلب مشتری های آمریکایی بیشتر از سوی کمپانی کره ای یاری کند.

سال هاست که کمپانی های چینی مانند TSMC از رقبای اصلی سامسونگ در فراوری پردازنده به شمار می آیند. کمپانی TSMC در چند سال گذشته همکاری خوبی با اپل داشته و فراوری چیپست های مورد احتیاج بسیاری از آیفون ها، از جمله چیپ های 5 نانومتری به کار رفته در آیفون ها و رایانه های مک امسال را بر عهده دارد.

این کمپانی چینی نیز به دنبال ایجاد یک کارخانه در خاک آمریکا است که با سرمایه ای 12 میلیارد دلاری در آریزونا ساخته خواهد شد و انتظار می رود از سال 2024 فراوری پردازنده هایش را شروع کند.

  • حرکت سامسونگ از تراشه های 5 نانومتری به سمت فناوری 3 نانومتری

سامسونگ در مصاحبه ای با بلومبرگ اعلام نموده است که هنوز باید درباره ایجاد یک کارخانه جدید در آمریکا فکر کند. همچنین، طبق گزارشی که رویترز منتشر نموده است، این غول کره ای تصمیم دارد در دهه پیش رو مبلغ 116 میلیارد دلار در صنعت چیپ های non-memory سرمایه گذاری کند.

بر اساس اعلام Nikki، چیپ هایی که اکنون در کارخانه آستین سامسونگ فراوری می شوند به مدل های قدیمی 14 نانومتری محدود هستند، اما این شرکت امیدوار است تا سال 2022 بتواند چیپ های مبتنی بر تکنولوژی 3 نانومتری خود را ارائه کند.

در حالی که در طول سال های گذشته فراوری چیپ های حافظه به عنوان نقطه قوت کره ای ها شناخته می شد، بلومبرگ معتقد است تمرکز سامسونگ بر ساخت این کارخانه برای کسب سود بیشتر از بازار پردازنده های گوشی های هوشمند و رایانه ها منطقی است.

ظاهرا تصمیم سامسونگ برای ایجاد این مجموعه عظیم هنوز نهایی نشده، اما گفته می گردد قدم های اولیه را برداشته است. در ماه دسامبر، Nikki اظهار داشت که کمپانی کره ای مکانی به مساحت 440 هزار متر مربع را در آستین خریداری نموده که به کارخانه این شرکت نزدیک است. سامسونگ از دهه 90 میلادی در این منطقه حضور دارد.

سال گذشته مقامات شهری آستین آنالیز درخواست سامسونگ مبنی بر تغییر کاربری زمین خریداری شده برای استفاده صنعتی را شروع نموده اند. البته نهایی شدن این موضوع به موارد بحث برانگیزی همچون مالیات و سوبسیدهای وضع شده در دولت جو بایدن وابسته است.

در حال حاضر سامسونگ وظیفه فراوری چیپست های شرکت های عظیمی مانند کوالکام و انویدیا را برعهده دارد و گفته می گردد به عقد قرارداد همکاری با کمپانی اینتل نیز بسیار نزدیک شده است. Korea Times در گزارشی به این موضوع اشاره نموده است که کارخانه سامسونگ در آستین در نیمه دوم امسال ظرفیت فراوری 15 هزار چیپ گرافیکی برای اینتل را دارد.

پت گلسینگر، مدیر عامل اینتل، به تازگی گفته است که ممکن است در آینده این شرکت فراوری چیپ های خود را برون سپاری کند و با وجود اینکه تصمیم دارند بخش عمده چیپ های مورد احتیاجشان را خودشان تامین نمایند، ممکن است تا سال 2023 برای فراوری چیپ ها به تکنولوژی ها و محصولات خاصی احتیاجمند گردد.

بلومبرگ در گزارش خود اشاره نموده است که سامسونگ با این سرمایه گذاری، ترندی را برای کمپانی هایی مانند مایکروسافت، آمازون و گوگل رواج می دهد که فراوری چیپ های مورد احتیاج خود را به شرکت هایی مانند TSMC و سامسونگ بسپارند.

همان طور که می دانید، سامسونگ علاوه بر فراوری چیپست برای سایر شرکت ها، چیپست های اختصاصی خود با برند اگزینوس را نیز فراوری می نماید که در گوشی های هوشمند و تبلت های این شرکت به کار گرفته می شوند.

  • آیفون 14 احتمالا اولین گوشی با پردازنده ی 3 نانومتری خواهد بود

توسعه مجموعه جدید سامسونگ می تواند کسب و کار گوشی های هوشمند این شرکت و حتی کل این صنعت را تحت تاثیر قرار دهد. اما سامسونگ با موانع مهمی نیز روبرو است که کار را برای این کمپانی سخت تر نموده است.

در حال حاضر این کمپانی رقابت بسیار سنگینی با TSMC دارد. کمپانی چینی فقط در امسال میخواهد 28 میلیارد دلار در کسب و کار فراوری پردازنده خود سرمایه گذاری کند، اما کل هزینه سامسونگ برای توسعه بخش نیمه رساناهایش در سال گذشته 26 میلیارد دلار بوده است که بخش عمده آن به فراوری چیپ های حافظه اختصاص یافته است.

همچنین، این شرکت با مشکل جدی تری روبرو است و آن بازداشت مجدد وارث و رئیس سامسونگ، جِی وای لی است که به اتهام پرداخت رشوه، به تازگی به بازگشت به زندان برای مدت 2 سال و 6 ماه محکوم شده است.

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 اسفند 1399 بروزرسانی: 5 اسفند 1399 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 620

به "سامسونگ 10 میلیارد دلار برای فراوری پردازنده های 3 نانومتری سرمایه گذاری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامسونگ 10 میلیارد دلار برای فراوری پردازنده های 3 نانومتری سرمایه گذاری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید