سمنان بیشترین کاروانسرای آماده ثبت در یونسکو را دارد

به گزارش چای قند پهلو، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، سمنان بیشترین کاروانسرای آماده ثبت در یونسکو را دارد.

سمنان بیشترین کاروانسرای آماده ثبت در یونسکو را دارد

حسن شادپور، مدیر بنیاد ایران شناسی شعبه سمنان با اشاره به برخورداری استان سمنان از قابلیت ها و ظرفیت های فراوان گفت: این استان یش از هزار و 400 اثر تاریخی دارد که 850 مورد آن ثبت ملی شده است.

امیر کرم زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان پیشتر گفته بود 6 کاروانسرای تاریخی استان برای ثبت در لیست جهانی کاروانسراهای ایران به وسیله گروه ارزیابان یونسکو مورد آنالیز قرار گرفته است.

شادپور افزود: استان سمنان از نظر جغرافیای سیاسی (ژئوپلیتیکی) و جغرافیایی موقعیت ویژه ای دارد و بیشترین مسیر جاده ابریشم از این استان عبور می نماید. زبان سمنانی هم از ویژگی خاصی برخوردار است.

شادپور با بیان اینکه شعبه ایران شناسی استان سمنان در ارتباط با شناخت ظرفیت های استان در چندین بخش فعالیت خود را شروع نموده، شرح داد: در این استان نزدیک به هزار و 500 مدخل در ارتباط با مباحث مختلف و در قالب دانشنامه ایران شناسی استخراج شده که محققان در رشته های مختلف و در گروههای پژوهشی بر روی این مدخل ها پژوهش می نمایند.

استخراج بانک های اطلاعاتی مشاهیر و بناهای تاریخی سمنان

وی از انتشار سه جلد دانشنامه در بخشهای تاریخ، جغرافیا و جغرافیای تاریخی در آینده ای نزدیک اطلاع داد و گفت: بعلاوه تدوین و استخراج بانک های اطلاعاتی در مورد مشاهیر، مفاخر و بناهای تاریخی استان در حال اجرا است که اطلاعات این بانک های اطلاعاتی به صورت خام در اختیار ادارات فعال در حوزه فرهنگی و اجتماعی و پژوهشگران و دانشجویانی که رساله کارشناسی ارشد و دکتری دارند، قرار میگیرد.

شادپور افزود: تفاهم نامه هایی نیز میان بنیاد ایران شناسی شعبه استان سمنان و مراکز مختلف علمی، فرهنگی و به ویژه دانشگاه سمنان، اداره کل میراث فرهنگی، اداره کل اوقاف و اداره کل آموزش و پروش منعقد شده که بعضی از این تفاهم نامه ها به انتها رسیده و بعضی نیز در دست انجام است.

وی به فعالیت های بنیاد در حوزه پژوهش و چاپ کتاب نیز اشاره نمود و گفت: یکی از کتابهای منتشر شده درباره شناخت بافت قدیم شهر سمنان و شناخت محلات استان است. چندین جلد کتاب نیز با عنوان فرهنگ و تمدن استان سمنان برای مقاطع ابتدایی و دبیرستان تدوین شده که بزودی منتشر خواهد شد.

مدیرکل بنیاد ایران شناسی شعبه سمنان افزود: آموزش ایران شناسی برای موسسه ها و ادارات را هم در قالب کلاس های آموزشی برای شناساندن ظرفیت ها و قابلیت های استان شروع نموده ایم.

منبع: همگردی
انتشار: 11 دی 1401 بروزرسانی: 11 دی 1401 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 1353

به "سمنان بیشترین کاروانسرای آماده ثبت در یونسکو را دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سمنان بیشترین کاروانسرای آماده ثبت در یونسکو را دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید