علت گریه نوزاد و راه های متوقف کردن آن

به گزارش چای قند پهلو، تهران (پانا) - به عنوان یک مادرِ دارای کودک شیرخوار، تقریبا عادی است که جسم، ذهن و روح شما کاملا مشغول یک دنیای دیگر که در آن همه افکارتان، حول کودکتان می چرخد، باشد مادران جدید باید با چالش های ناخوانده ای مثل کاهش اضافه وزن بارداری، ترک های پوستی و هورمون های نامیزان که ممکن است موجب ریزش مو و افسردگی شوند، دست و پنجه نرم کنند.

علت گریه نوزاد و راه های متوقف کردن آن

به گزارش آفتاب یزد، پس برای یک مادر خسته و پر از استرس، گریه مداوم کودک اغلب خیلی قابل تحمل نیست. یکی از سخت ترین موضوعات یادگیری راه های متوقف کردن گریه نوزاد است لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر مریم تاج آبادی ابراهیمی، دانشیار رشته میکروبیولوژی و مدیر عامل شرکت تک ژن زیست، رئیس انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ایران گفتگو کرده است.وی در اینباره می گوید: نوزادان معمولاً دو تا سه ساعت در روز گریه می کنند. گریه کودک می تواند برای والدین ناراحت کننده باشد.معمولاً نوزادان از لحظه تولد گریه می کنند که طبیعی است و بخشی از پیشرفت آنهاست. تاج آبادی ابراهیمی خاطرنشان کرد: نوزادان در اواخر بعد از ظهر یا عصر تمایل به گریه بیشتری دارند. گریه معمولاً در 6 تا 8 هفته به اوج می رسد و در 3 تا 4 ماهگی کاهش می یابد و در حدود 4 تا 5 ماهگی، بیشتر نوزادان گریه شان کمتر می شود، اگرچه برخی ممکن است طولانی تر گریه کنند. این دانشیار رشته میکروبیولوژی ابراز کرد: نوزادان گاهی بدون هیچ دلیل واضح و یا حتی گرسنگی گریه می کنند.

اما بارهای دیگر، آنها در تلاش هستند تا چیزی را با اشکشان به شما بگویند.وی مطرح نمود:آگاهی از چیزهایی که نوزادان را ناراحت می کند می تواند به شما در حل مشکل کودکتان کمک کند. بیشتر اوقات گریه به دلیل مشکل پزشکی نیست لذا دلایل شایع گریه نوزادان شامل مواردی از قبیل گرسنگی یا تشنگی که نیاز است بررسی کنید که آیا در کنار شیر به مادر تغذیه با شیرخشک نیازی است، خیلی گرم یا خیلی سرد شدن دمای بدن نوزاد، احساس ترس، خستگی و نیاز به خوابیدن، ناراحتی به دلیل کثیف کردن پوشک یا احساسات ناراحتی جسمی طبیعی مانند هضم شیر و در برخی اوقات نیز بدون هیچ دلیل خاصی نوزاد گریه می کند.

تاج آبادی ابراهیمی افزود: والدین می توانند نوزاد خود را نوازش و کودک خود را آرام کنید، به او شیر بدهید، پوشکش را عوض کنید یا آنها را به صورت گهواره ای تکان دهید تا به آنها کمک کند احساس راحتی کنند تا بتوانند بخوابند. وی بیان کرد: در طی سه ماه اول زندگی، نوزادان معمولاً هر دو ساعت یکبار تغذیه می کنند. وقتی می خواهند غذا بخورند، معمولاً فریادهایی می زنند که کوتاه و بلند می شوند. این متخصص افزود: بر خلاف بیشتر بزرگسالان، نوزادانی که خسته هستند به جای اینکه بخوابند گریه می کنند. خستگی زیاد نوزاد را ناآرام می کند. تاج آبادی ابراهیمی شرح داد: مادر ممکن است آنچه را مصرف می کند از طریق شیر به نوزاد، منتقل کند. این اتفاق ممکن است معده کودک را اذیت کند. اگر این اتفاق رخ دهد، شیرخوار شما ممکن است نسبت به غذاهایی که شما می خورید حساس است و دچار ناراحتی شود و گریه کند.

وی یادآور شد: گریه درست بعد از تغذیه می تواند نشانه سوزش معده باشد. اما مطمین شوید که به علت نفح و هوا در معده نمی باشد. سوزش معده کودک را بسیار اذیت می کند.رئیس انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ایران بیان کرد: به نفخ موجود در معده کولیک می گویند و ازهر پنج نوزاد حدود یک نوزاد به بیماری کولیک مبتلا می شوند که معمولاً در ماه اول بعد از تولد اتفاق می افتد. این گریه های ناگهانی ممکن است بلندتر از حد معمول باشد و بر اثر آن صورت کودک شما قرمز، شکم آنها بزرگ شود و ممکن است پاهایش را جمع کند.وی ادامه داد: حدود 10 تا 30 درصد نوزادان متولد شده بعد از حدود دو هفته اول تولد دچار کولیک شیرخوارگی می شوند. زمان گریه طولانی نوزادان مبتلا به کولیک شیرخوارگی سبب برهم خوردن آرامش در والدین می شود و به دلیل اینکه والدین توانایی آرام کردن شیرخوار را ندارند، در نقش والدی احساس سرخوردگی و ناتوانی می کنند.

تاج آبادی ابراهیمی خاطرنشان کرد: کولیک شیرخوارگی می تواند منجر به بستری نوزاد، محدودیت های غذایی مادر، اضطراب و افسردگی در والدین، کمبود وقت آنان برای انجام کارهای روزانه و از دست دادن روزهای کاری و به صورت کلی ایجاد یک شرایط بحرانی از لحاظ سلامت خانواده و خطرات احتمالی برای سلامت شیرخوار باشد لذا کولیک نوزادان به صورت کلی باعث ناراحتی و استرس منفی در خود نوزاد و مراقبین و تمامی افرادی که با سلامتی کودک در تماس هستند، می شود. این دانشیار رشته میکروبیولوژی افزود: با وجود سال ها تحقیق هنوز دلیل کاملی برای کولیک نوزادان تعیین نشده اما امروزه مفهوم (ماکروبایوتای روده برهم خورده) در نوزادان کولیکی پیشرفت کرده و بیشتر تحقیقات برروی دلیل بروز کولیک شیرخوارگی روی تاثیرمحتوای باکتریایی روده بر عملکرد روده، تولید بیش از حد گاز و افزایش سطح فاکتور های التهابات و در نهایت بروز التهابات مزمن و ملایم اجرا شده است و تحقیقات جدید در ارتباط با مدیریت مسائل فانکشنال دستگاه گوارش به کمک پروبیوتیک ها جایگاه جدیدی برای مدیریت درد و گریه نوزادان کولیکی ایجاد کرده است. وی خاطرنشان کرد: از جمله شرط هایی که درکنار تعریف کولیک شیرخوارگی جهت تشخیص قطعی کولیک باید در نظر گرفت عبارتند از نیاز های اولیه شیرخوار (مانند تغذیه، خواب و تعویض پوشک) برآورده شده باشد، شیرخوار بیمار نباشد و تب نداشته باشد، کمتر از 5 الی6 ماه سن داشته باشد و گریه شیرخوار به صورت حمله ای و بی دلیل رخ می دهد که به هیچ عنوان توسط مراقب قابل کنترل نمی باشد.

تاج آبادی ابراهیمی اظهار کرد: نوزادان تازه متولد به طور کلی میکروبیوم کامل شکل گرفته و بالغی ندارند و به تدریج در روزهای اول بعد ار تولد این تنوع باکتریایی را از محیط دریافت می کنند. در نوزادان مبتلا به کولیک میکروبیوم آنها تنوع کمتری نسبت به نوزادان معمولی دارد و با توجه به این امر که گریه های کولیکی معمولا بعد از 2 هفته اول تولد شروع می شود، این نوزادان تنوع لازم در نوع و تعداد لازم میکروارگانیسم های روده را دریافت نکرده اند.

این متخصص افزود: از عواملی که می تواند منجر به این عدم دریافت تنوع لازم گونه های باکتریایی مفید از محیط در روده شیرخواران مبتلا به کولیک شود استفاده از آنتی بیوتیک ها می باشد. استفاده از

آنتی بیوتیک ها چه در مادر و چه در نوزاد بعد از تولد می تواند نقش بسزایی در کاهش تنوع میکروبی در نوزادان داشته باشد.

وی در سرانجام گفت: محصول پروبیوتیک بایولاکت گروه دانش بنیان تک ژن زیست، قطره پروبیوتیک بر پایه سوی باکتریایی لاکتوباسیلوس روتری با بیشترین مطالعات بالینی جهت پیشگیری و درمان کولیک و حفظ سلامت شیرخواران است که نحوه مصرف آن به این صورت است که روزانه 5 تا 15 قطره به مدت یک ماه مصرف شود، سپس جهت حفظ تعادل فلور میکروبی روده درمان با 5 قطره در روز ادامه داده شود. در صورت مصرف آنتی بیوتیک، حداقل 1 الی 2 ساعت قبل یا بعد از تجویز آنتی بیوتیک، بایولاکت مصرف شود. تجویز قطره پروبیوتیک بایولاکت از بدو تولد، سبب پیشگیری از بروز کولیک شیرخوارگی و کاهش زمان گریه بیش از حد در طول ماه های اول زندگی می شود. لاکتوباسیلوس روتری سبب کاهش مدت زمان گریه روزانه در شیرخواران مبتلا به کولیک و افسردگی مادران می شود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 آبان 1399 بروزرسانی: 23 آبان 1399 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 420

به "علت گریه نوزاد و راه های متوقف کردن آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت گریه نوزاد و راه های متوقف کردن آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید