پنجه در پنجه خرس

به گزارش چای قند پهلو، زخم های دست چپ مرد میانسال رودانی با وجود گذشت چند روز از حادثه هنوز هم بهبود پیدا نکرده و با درد و عفونت دست به گریبان است. دو پایش هم اوضاع درست و درمانی ندارد، اما به بدی شرایط دستش نیست. زخم ها او را از کار و زندگی انداخته است و مدت هاست که نتوانسته کار کند و خرج و مخارج زندگی اش را تامین کند.

پنجه در پنجه خرس

به گزارش گروه حوادث خبرنگاران به نقل از ضمیمه تپش روزنامه خبرنگاران، محمد روشی ساکن روستای آبگزان پاکوه رودان است. روستای آرام و زیبایی در هرمزگان که کمتر کسی فکر می کرد روزی پای حیوانات وحشی به آن باز شود، اما این مرد 48 ساله روستایی برای اولین بار در طول عمرش با یک جانور وحشی سنگین وزن پنجه در پنجه شد.

روز حادثه محمد تصمیم گرفت با یکی از اقوامش به باغ کوچکش در حوالی کوه آبگزان برود و سرکشی کند. سوار موتور شدند و به سمت کوه حرکت کردند. حوالی ساعت 11 صبح بود که به پایین کوه رسیدند. جهت باغ طوری نبود که بشود با موتورسیکلت رفت و برای همین موتور را نقطه ای پارک و پای پیاده به سمت باغ حرکت کردند.

شاخ به شاخ با خرس سیاه

محمد زودتر از موتور پیاده شد و با قدم هایی تند به سمت باغ رفت، همراهش هم با فاصله زیادی از او پشت سرش راه افتاد. مرد روستایی با این که به نفس نفس افتاده بود، اما می خواست به باغش برسد و درختانش را آبکمک کند. محمد می گوید: همین طور که راه می رفتم، یکدفعه خرس سیاهی جلوی چشمم سبز شد. 10تا 15 متر با هم فاصله داشتیم. هر دو از دیدن هم یکه خورده و مضطرب شده بودیم.

جایی که با هم رودررو شدیم، کوه بود و خرس جایی برای فرار و پنهان شدن نداشت. حیوان به من به چشم دشمنش نگاه می کرد و برای همین ناگهان به سمتم حمله کرد و با دندان هایش دست چپم را گاز گرفت و همزمان با پنجه هایش به هر دو پایم محکم ضربه می زد. با دست گردنش را گرفتم تا حیوان را به سمتی پرت کنم، اما نشد و دوباره با پنجه هایش به پاهام ضربه می زد. نمی دانم چرا، اما آن لحظه هیچ ترس و وحشتی نداشتم. خرس سعی می کرد به صورتم ضربات محکم تری وارد و ناکارم کند، اما به جای ترسیدن به تنها چیزی که فکر می کردم این بود که اجازه ندهم به سر و صورتم ضربه بزند. به چشم حیوان، دشمنی بودم که باید ناکارم می کرد تا به قلمروش نزدیک نشوم.

خرس و محمد 10 دقیقه تمام با هم گلاویز بودند و هر یک سعی می کرد حریفش را با زخم های بیشتری از میدان به در کند. محمد همچنان تلاش می کرد صورتش را از ضربات مرگبار پنجه های تیز خرس حفظ کند. در مدتی که با حیوان درگیر بود، با صدای بلند از فامیلش که از او دورتر بود، درخواست کمک می کرد. فامیلش، حداقل 300 متر با او فاصله داشت و صدای کمک خواهی محمد را نمی شنید.

در میان داد و بیدادهای مرد روستایی بود که خرس بدون دلیل و ناگهان او را زخمی و خونین رها کرد و از سمت دیگری پا به فرار گذاشت.

فامیل محمد وقتی نزدیک تر شد و صدای فریادهای او را شنید، با قدم های بلندتری به سمت او دوید و محمد را در حالی که از دستش و پاهایش خون جاری بود، پیدا کرد. مرد روستایی ماجرا را برای او تعریف کرد و فامیلش هم با دامادشان تماس گرفت و گفت ماشینش را بیاورد تا با آن محمد را به بیمارستان برسانند: ماشین که آمد، سوار شدیم و به سمت بیمارستان حرکت کردیم. بعد از معاینه بستری ام نکردند و فکر کنم حدود هفت آمپول به خاطر حمله خرس به من تزریق کردند و بعد از پانسمان به خانه برگشتم.

از کار و زندگی افتاده ام

محمد پس از پانسمان جراحت هایش در خانه استراحت می کند، اما دل پری از اوضاعش دارد و به شدت نگران است: چند روزی است که در خانه استراحت می کنم و نتوانسته ام سرکار بروم. من کارگر روزمزد هستم و باید با انجام کار روزانه خرج زندگی ام را دربیاورم، اما حالا خانه نشین شده ام. چهار بچه دارم که همگی خرج دارند.

خانه ام اجاره ای است و ماهانه 250 هزار تومان کرایه می دهم. دست چپم عفونت کرده بود، اما پول نداشتم به دکتر مراجعه کنم، برای همین از یکی از فامیل های مان پول قرض کردم. به دکتر که مراجعه کردم گفت دستت باید شست وشو داده شود تا عفونت آن از بین برود.

به گفته محمد، گرچه از اداره محیط زیست هم به عیادتش آمدند، اما هیچ حمایتی از او نشده: هیچ هزینه ای بابت دوا و درمان به من پرداخت نشده و فقط به من گفتند شانس آوردی خرس تو را نکشت و فقط چند زخم برداشته ای. این جواب من نیست که از کار و زندگی افتاده ام و بدون پول و با قرض و قوله دارم زندگی ام را می گذرانم. امیدوارم جراحت دستم زودتر بهبود پیدا کند، چون درمان هزینه دارد و من الان بی پول هستم.

با این که محمد دلگیر است، اما از قرار معلوم، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودان پیگیر شرایط سلامت این مرد روستایی است که نگران زندگی و چهار فرزندش است.

تکرار حمله خرس

این اولین باری نیست که خرس به شهفرایندان رودانی حمله می کند و اردیبهشت ماه سال گذشته هم یک خرس به یکی از اهالی روستای بجگوئیه بخش جغین رودان حمله کرد. او و دوستش برای یافتن عسل به کوه های قطاران در شمال روستا رفته بودند و زمانی که قصد داشتند وارد غاری شوند، یک خرس به یکی از آنها حمله کرد و از ناحیه صورت و دست زخمی شد.

زیستگاه خرس آسیایی

به گفته ناظر دهقانی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودان، خرس سیاه، نماد زیست محیطی استان هرمزگان و از گونه های در معرض خطر انقراض است که در سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان زندگی می کند. زمان جفت گیری این خرس، اواخر تابستان است و برای همین، فعالیت خرس های ماده پس از به دنیا آوردن نوزادانشان افزایش پیدا می کند. در چنین مواقعی، خرس مادر هم مانند سایر گونه های حیات وحش، رفتار تهاجمی از خود نشان می دهد.

او به روستاییان و اشخاصی که با هدف پیداکردن عسل یا کوهنوردی به مناطق کوهستانی می فرایند، توصیه کرد هرگز به غار، صخره و نقاطی که احتمال حضور خرس بیشتر است، نزدیک نشوند و در صورت مشاهدت خرس، با اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مربوطه تماس بگیرند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 12 خرداد 1400 بروزرسانی: 12 خرداد 1400 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 806

به "پنجه در پنجه خرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنجه در پنجه خرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید