پیازداغ نه خوب است، نه بد

به گزارش چای قند پهلو، این روزها فروش پیازداغ های آماده بسیار متداول شده است. اینکه این نوع از پیاز داغ ها مسئله ای ایجاد می نمایند یا خیر بسته به نحوه فراوریشان دارد.اگر با روش مناسب و استاندارد صورت گرفته باشد قاعدتا مسئله ای ایجاد نمی نمایند. کلاً در فرآیند صنعتی برای مواد غذایی فراوریشده یک مجوز فراوری و بسته بندی از اداره نظارت

پیازداغ نه خوب است، نه بد

پیازداغ نه خوب است، نه بد

نویسنده:دکتر محمدرضا وفا*

این روزها فروش پیازداغ های آماده بسیار متداول شده است. اینکه این نوع از پیاز داغ ها مسئله ای ایجاد می نمایند یا خیر بسته به نحوه فراوریشان دارد.

اگر با روش مناسب و استاندارد اجرا شده باشد قاعدتا مسئله ای ایجاد نمی نمایند. کلاً در فرآیند صنعتی برای مواد غذایی فراوریشده یک مجوز فراوری و بسته بندی از اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت داده می گردد. اگر ماده غذایی کنترل شده و شماره بهره برداری فراوری داشته باشد به معنی آن است که فرآیند به وسیله کارشناس سازمان مورد ارزیابی و آنالیز قرار گرفته و مسئله ای از نظر فرآوری، تهیه، بهداشت و سلامت آن وجود نداشته و قابل مصرف است. این موضوع در خصوص تمامی مواد غذایی صنعتی مصداق دارد.

نکته قابل توجه این است که عوامل مختلفی بر ارزش تغذیه ای مواد غذایی تازه اثر می گذارد. قبلا هم بارها اشاره نموده ام که هرچه بیشتر از غذاهای تازه به سمت غذاهای فرآوری شده می رویم و هرچه آن غذاها برای مدتی طولانی تر و در شکلی غیرطبیعی تر نگهداری می شوند، ارزش غذایی آنها کمتر خواهد شد؛ مثلا پیاز خام اندازه ویتامین c بالایی دارد اما پیاز داغ تقریبا ویتامین c ندارد و وقتی برای مدت زیادی هم بخواهیم آن را به شکل آماده نگه داری کنیم، سایر مواد مغذی اش هم تغییر ظرفیت داده و از ارزش غذایی آن بیشتر کاسته می گردد.

البته ما بسیاری از غذاها را به خاطر ارزش غذایی شان نمی خوریم، بلکه به خاطر طعم، بو، مزه، رنگ و شکل ظاهری مصرف می کنیم. پیاز داغ هم اساسا بیشتر به اسم یک چاشنی مصرف می گردد. مصرف متعادل این دسته از غذاها نه مسئله ای برای سلامت دارد؛ نه ارزش غذایی خاصی دارد که بخواهیم آنها را برجسته کنیم. اما باز هم بویی که پیازداغ تازه دارد با بوی پیاز داغ آماده چندروزمانده قابل مقایسه نیست. پس چه بهتر که آن را تازه به تازه تهیه و میل کنید.

پی نوشت ها :

* متخصص تغذیه و رژیم درمانی

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 970

به "پیازداغ نه خوب است، نه بد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیازداغ نه خوب است، نه بد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید