پیش بینی آلزایمر با این آزمایش خون پیشرفته!

به گزارش چای قند پهلو، دیجیاتو نوشت: با تست آزمایشگاهی جدیدی که دانشمندان ساخته اند، شناسایی آلزایمر سال ها پیش از بروز علائم یک قدم دیگر به واقعیت نزدیک شد.

پیش بینی آلزایمر با این آزمایش خون پیشرفته!

دانشمندان توانسته اند سازوکار جدیدی ابداع نمایند تا شناسایی بیماری آلزایمر سال ها قبل از بروز علائم به واقعیت نزدیک تر شود. این آزمایش در خون افراد در پی پروتئین آمیلوید بتا می شود که یکی از نشانه های اصلی این بیماری افزایش تعداد آن ها در مغز است.

محققان دانشگاه واشنگتن آمریکا تست آزمایشگاهی جدیدی ساخته اند که می تواند مولکول های الیگومر آمیلوید بتا را در نمونه خون بیمار مقدار گیری کند. این تست که با نام SOBA معرفی شده است، در کارآزمایی ها توانسته این الیگومرها را شناسایی کند.

در این آزمایش ها روی 53 نفر، تشخیص آلزایمر پس از مرگ افراد به وسیله کالبدشکافی تأیید شد. در نمونه خون 52 نفر از آن ها سال ها قبل از مرگ، وجود الیگومرهای مضر تشخیص داده شده بود. SOBA بعلاوه الیگومرها را در خون افرادی دیگر در گروه کنترل تشخیص داد و این افراد بعداً با افت ملایم قابلیت های شناختی روبه رو شدند.

تشخیص آلزایمر با تست خون چگونه انجام می شود؟

تست SOBA که نام آن سرواژه عبارت سنجش پیوند الیگومر محلول است، با یاری یک خصیصه منحصربه فرد الیگومرهای مضر را شناسایی می نماید. وقتی پروتئین های آمیلوید بتا به هم پیوسته و تشکیل الیگومر می دهند، ساختاری شبیه یک صفحه آلفا را می سازند. صفحات آلفا به طور عادی در طبیعت یافت نمی شوند و تحقیقات نشان داده که به سمت سایر صفحات آلفا جذب می شوند.

تست SOBA یک صفحه آلفای مصنوعی دارد که می تواند در مایع مغزی-نخاعی یا خون به این الیگومرها وصل شود. محققان سپس با یک روش استاندارد تأیید می نمایند که الیگومرهای متصل به این صفحه از پروتئین آمیلوید بتا ساخته شده اند یا خیر.

این آزمایش در حال حاضر به صورت محدود برای افرادی استفاده می شود که قبلاً با نشانه های آلزایمر تشخیص داده شده اند. محققان در تلاشند تا این کیت آزمایشگاهی را با یاری شرکت AltPep به یک محصول مصرفی تبدیل نمایند. آن ها بعلاوه اعلام نموده اند که SOBA به راحتی می تواند به گونه ای اصلاح شود که الیگومرهای ساخته شده از دیگر پروتئین های مضر در بیماری پارکینسون و زوال عقل را هم تشخیص دهد.

نتایج مطالعات دانشمندان در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 15 آذر 1401 بروزرسانی: 15 آذر 1401 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 1341

به "پیش بینی آلزایمر با این آزمایش خون پیشرفته!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی آلزایمر با این آزمایش خون پیشرفته!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید