آیا خون بهبودیافتگان کرونا می تواند به نجات جان بیماران دیگر کمک کند؟

به گزارش چای قند پهلو، کووید 19 ویروسی است که در سال 2020 اضطر ابی را در جهان شیوع داد. پدیده ای که هنوز هیچ کشوری درمانی برای آن پیدا نکرده است، اما تجربه نشان می دهد با استفاده از خون بهبود یافتگان از ویروس می توان برای کنترل ویروس امید داشت.

آیا خون بهبودیافتگان کرونا می تواند به نجات جان بیماران دیگر کمک کند؟

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران، کووید19 ویروس خانمان سوزی است که تمام تجهیزات دنیا را به جنگ با خود فراخوانده است. این روزها تجهیزات آزمایشگاهی در سراسر دنیا در خدمت مبارزه با این پدیده شوم است.

روزهای اخیر اخباری مبنی بر بهره گیری از پلاسمای خون افرادی که بهبود یافته از ویروس کرونا هستند، منتشر می شود، موضوعی که علی اکبر پورفتح اله رئیس انجمن علمی انتقال خون ایران هم به آن معتقد است و می گوید: پلاسمای خون بهبودیافتگان برای درمان کرونا موثر است و این روش جان بیماران در معرض مرگ کرونا را نجات خواهد داد.

به اعتقاد وی، سلول های لنفوسیتیB -لنفوسیت هایی از سیستم ایمنی بدن که در مقابل پاتوژن هایی مثل ویروس ها پادتن تولید می کنند) به دنبال یک عفونت و پاسخ ایمنی آنتی بادی تولید می کنند که منجر به واکنش با ساختارهای آنتی ژنی عامل عفونت می شود. این آنتی بادی پس از مهار و حذف عامل عفونی مدتی در پلاسمای خون باقی می ماند و با انتقال آن از فرد بهبود یافته به افراد مبتلا به فرم حاد بیماری که سیستم دفاعی آن ها قادر به حذف عفونت است، می تواند به فروکش کردن بیماری و بهبودی کمک کند.

ایده ای که کارشناسان آن را موضوع جدیدی نمی دانند در نیمه اول قرن بیستم، پزشکان در تلاش برای درمان افراد، طی شیوع عفونت های ویروسی مانند سرخک، اوریون و آنفلوانزا از سرُم خون افراد بهبودیافته استفاده می کردند؛ مثلاً طی سال 1918 که آنفلوانزای اسپانیایی پاندمی شده بود.

متخصصان معتقدند در زمانی که هنوز هیچ دارویی برای مقابله با کووید 19 وجود ندارد، آنتی بادی گرفته شده از بیماران بهبود یافته یک راه چاره موقت برای متوقف کردن ویروس است. البته سرم خون افراد بهبود یافته در اپیدمی های دیگری مانند ویروسی سارس در سال 2003، آنفلوانزای خوکی در سال 2009 و شیوع مرس در سال 2012 استفاده شده است.

در واقع برخی متخصصان باور دارند که استفاده از پلاسمای خون افراد بهبود یافته تنها گزینه کوتاه مدت برای توقف کووید 19 است که می توان در زمان کم به آن دست یافت.

استفاده از پلاسمای خون در علم پزشکی محدود به پاندمی های ویروسی نیست. این روش به طور منظم از تزریق ایمیون گلوبولین، آنتی بادی تصفیه شده و آماده شده ای که از خون اهدا شده انسان گرفته شده، برای درمان یک سری از بیماری ها استفاده می شود. البته هنوز مشخص نیست فرایند ای که برای تائید این شیوه درمانی لازم است چگونه خواهد بود.

رویکرد بالینی معمول و سنتی که در آن محققان به طور تصادفی افرادی را انتخاب می کنند و درمان مورد نظر و دارونما را روی آن ها تست می کنند، بسیار پیچیده و زمان بر است و فعلاً نمی توان روی آن حسابی از جهت متوقف کردن پاندمی ویروس جدید کرونا باز کرد.

متخصصان می گویند: به جز پروتکل های استانداردی که مورد نیاز خواهد بود، موارد لجستیکی مانند هماهنگی بین پزشکان محلی، بانک های خون و بیمارستان ها نیز حائز اهمیت است. ما باید پروتکل هایی را در دستور کارمان قرار دهیم تا مطمئن شویم که استفاده از سرم های خون افراد بهبود یافته هیچ ریسکی ندارد. آنچه مسلم است استفاده از سرم خون افراد بهبود یافته از ویروس جدید کرونا چیزی است که پزشکان، بانک های خون و بیمارستان ها می دانند چگونه این کار را انجام بدهند و قادر به انجامش هستند؛ اما موقعیتی که در آن قرار داریم شرایطی است که کار را سخت کرده است.

گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد پزشکان در چین از سرم خون افراد بهبود یافته برای حداقل 245 بیمار مبتلا به COVID-19 استفاده کرده اند. جزئیات این گزارش ها چندان دقیق نیست اما اطلاعاتی که در دسترس است نشان دهنده بی خطر بودن این شیوه بوده و این که از مقدار ویروس در خون بیماران کاسته شده بود.

انتهای پیام/4034/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 88

به "آیا خون بهبودیافتگان کرونا می تواند به نجات جان بیماران دیگر کمک کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا خون بهبودیافتگان کرونا می تواند به نجات جان بیماران دیگر کمک کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید