آیا دو نوع ویروس کرونا وجود دارد؟

به گزارش چای قند پهلو، دسته بندی ویروس کویید 19 به دو سویه اس و ال یعنی خفیف و ضعیف یک شایعه بی اساس است

آیا دو نوع ویروس کرونا وجود دارد؟

به گزارش واعظ جلالی ویروس شناس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به آنچه درمورد وجود دو سویه خفیف و قوی در کویید 19 گفته می گردد، اظهار کرد: بعضی افراد با برداشت اشتباهی که از یک مقاله چینی در خصوص کویید 19 داشته اند این باور را در بین عموم اشاعه داده اند که این ویروس دو سویه متفاوت دارد که یک سویه آن باعث یک بیماری خفیف و یک سویه آن باعث نوع حاد بیماری می گردد، در حالی که چنین چیزی از نظر علمی تایید نشده و ممکن است انتشار غلط آن در بین مردم جامعه باعث حساسیت زدایی نسبت به مراقبت های بهداشتی گردد.

وی اضافه کرد: در این مطالعه خطای علمی اتفاق افتاده است زیرا علی رغم اینکه به طور انتخابی 70 درصد ویروس های آنالیز شده از نوع ال بوده است، این طور نتیجه گیری نموده اند که نوع ال که نوع خفیف تر است در حال شیوع و گسترش است و به همین خاطر نباید در خصوص این بیماری زیاد نگران بود.

واعظ جلالی تاکید نمود: دسته بندی ویروس کویید 19 به دو سویه اس و ال یعنی خفیف و ضعیف یک شایعه بی اساس است و محققان بر این باورند که ممکن است در حال حاضر مقالاتی منتشر گردد که به خاطر اضطرار در شرایط فعلی بدون طی کردن مراحل داوری و اعتبار سنجی وارد فضای علمی گردد. اظهار نظر هایی که در خصوص شیوع بیشتر نوع خفیف کویید 19 انجام می گردد از نظر مجامع علمی قابل قبول نیست.

وی تاکید نمود: در این مقاله چینی شرایط بالینی بیمارانی که ویروس آن ها مورد مطالعه قرار گرفته، آنالیز نشده است و تعیین نیست که آیا فردی که دچار سویه خفیف این ویروس شده دچار علائم و بیماری خفیفی هم شده است یا خیر.

این ویروس شناس با بیان اینکه با مداخلات انسانی مانند فراوری واکسن می توان ویروس را حدف کرد، شرح داد: برای مثال ویروس آبله به طور کلی ریشه کن شده است، اما این اتفاق با واکسن اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه سایز این ویروس ها عظیم است، شرح داد: این ویروس ها علاوه بر سایز عظیم، ظرفیت ژنتیکی بالایی دارند و امید های زیادی وجود دارد که بتوانیم در کرونا ویروس ها دست ورزی های ژنتیکی انجام دهیم تا بتوانیم از آن ها برای درمان به عنوان حامل های دارو استفاده کنیم.

وی ادامه داد: به نظر می رسد که این ویروس اولین بار توانسته است با جهش ژنتیکی از میزبانی که در طبیعت داشته و احتمالا این میزبان خفاش و یا مورچه خوار فلس دار بوده است، در بدن انسان تکثیر پیدا کند و آلودگی ایجاد کند.

وی اضافه کرد: تحقیقات در خصوص پایداری ویروس ها بر روی سطوح مختلف نشان داده است که کرونا ویروس ها بر روی کاغذ حدود چهار ساعت زنده می ماند زیرا کاغذ رطوبت را می گیرد و ویروس را غیر فعال می نماید.

واعظ جلالی با بیان اینکه این نوع ویروس بر روی دستکش جراحی نیز بعد از چند ساعت غیر فعال می گردد یادآور شد:، اما ویروس کرونا بر روی سطح فلز پایداری بیشتری دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 36

به "آیا دو نوع ویروس کرونا وجود دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا دو نوع ویروس کرونا وجود دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید