ارتقای تاب آوری جامعه، مهمترین عامل در کاهش مخاطرات زلزله است

به گزارش چای قند پهلو، خبرنگاران/آذربایجان شرقی مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه ارتقای تاب آوری جامعه مهمترین عامل در کاهش مخاطرات زلزله است، گفت: این امر به صورت تاب آوری مردم در قالب آموزش، تمرین و مانور و تاب آوری شهری در زمینه ارتقای ایمنی و مقاوم سازی منازل مسکونی و مراکز تجاری باید انجام گردد.

ارتقای تاب آوری جامعه، مهمترین عامل در کاهش مخاطرات زلزله است

محمدباقر هنربر در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: پنجم دی ماه روز ایمنی در برابر زلزله بوده که سالروز وقوع زلزله دلخراش بم است و سال جاری نیز با شعار مشارکت و همکاری همه جانبه دستگاه های اجرایی در بخش ملی و استانی برای کاهش و مدیریت ریسک بلایا نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: برای مدیریت بلایا ابتدا باید مدیریت ریسک داشته باشیم و حوادث را شناسایی و پیشگیری کنیم؛ قبل از مرحله بازسازی و باز توانی، مدیریت ریسک و شناسایی حوادث است که استاندار نیز به این امر تاکید بسیاری دارند تا تمام توان خود را به کار برده و تلفات جانی و اقتصادی حوادث را کاهش دهیم.

وی با اشاره به زلزله 21 مرداد سال 1391 ارسباران و زلزله آبان ماه سال 98 میانه و سراب اعلام کرد: آذربایجان شرقی، استانی حادثه خیز است لذا نگران گسل شاقتصادی تبریز هستیم چرا که یک چهارم جمعیت تبریز حاشیه نشین بوده و در بافت فرسوده سکونت دارند.

هنربر یادآور شد: حاشیه نشینان را باید به نقاط امن انتقال دهیم که در این خصوص در تبریز اقدامات خوبی در حال انجام است تا در قالب طرح بازآفرینی، حاشیه نشینان را به نقاط امن از جمله شهرک های طلائیه، کرکج و جوانان انتقال دهیم که اداره کل راه و شهرسازی این امر را شروع نموده است اما باید با سرعت بیشتری انجام گردد.

وی در رابطه با اقدامات اجرا شده برای آمادگی در برابر زلزله اضافه نمود: برای آمادگی در برابر زلزله اقدامات مناسب دیگری نیز به وسیله دستگاه های مسئول استانی اجرا شده است که بر اساس قانون ماده 14 مدیریت بحران کشور، وظایف و مسئولیت های تمامی دستگاه ها تعیین شده است.

وی اعلام کرد: ایجاد پد بالگرد، تامین محل اسکان اضطراری در قالب پارک های محله ای و سالن های چند منظوره که در مواقع بحران در اختیار ستاد بحران استان قرار خواهند گرفت از جمله اقدامات شهرداری های استان در این زمینه است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: بر اساس ابلاغیه شورای عالی معماری وزارت راه و شهرسازی، نقشه گسل تبریز و حریم آن را در اختیار دستگاه های مربوطه قرار دادیم تا ساخت وساز در این مکان ها ممنوع گردد و یا بر اساس استانداردهای لازم اجرا شده و مقاوم سازی گردد که نمونه آن ممنوعیت ساخت وساز در مکان های غیر مجاز و ساخت ساختمان های بلند مرتبه در کوچه های کم عرض است.

وی در ارتباط با گسل تبریز متذکر شد: گسل تبریز قابل پیش بینی است چرا که گسل ها همیشه فعال هستند اما قابل پیشگیری نیستند ولی می دانیم که روزی این حادثه اتفاق خواهد افتاد لذا باید شهرداری، شورای شهر و مسئولان پای کار آیند تا با تامین تجهیزات مورد احتیاج، حاشیه نشینان به منطقه ها امن انتقال دهیم.

وی ادامه داد: سناریویی را آماده کردیم که در آن مواقع وقوع حادثه، برنامه دستگاه های مربوطه تعیین شده است اما در هر حالت تمامی دستگاه ها همیشه باید آماده باش باشند.

هنربر اضافه نمود: مهمترین مسئله آمادگی مردم و تاب آوری جامعه بوده که در قالب آموزش های لازم انجام می گردد البته بحث تاب آوری شهری نیز بسیار مهم است که باید سازمان نظام مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی به مواردی چون مقاوم سازی، به سازی و نوسازی توجه داشته باشند و نظارت ها تشدید گردد تا مقدار خسارت در مواقع وقوع حادثه کاهش یابد.

وی در سرانجام تاکید نمود: دستگاه های مربوطه و مردم باید حتما آموزش ببینند چرا که آموزش های مدیریت بحران محله محور شده لذا همکاری و مدیریت مردم از اهمیت بالایی برخوردار است و بعلاوه منازل مسکونی و تجاری را حتما باید بیمه شوند.

لازم به ذکر است؛ پنجم دی ماه مصادف با واقعه زلزله بم در تقویم رسمی کشور، روز ملی ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 اسفند 1400 بروزرسانی: 9 اسفند 1400 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 1141

به "ارتقای تاب آوری جامعه، مهمترین عامل در کاهش مخاطرات زلزله است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتقای تاب آوری جامعه، مهمترین عامل در کاهش مخاطرات زلزله است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید