کانال کرونا؛ ضرورتی که به آن فکر هم نشد!
به گزارش چای قند پهلو، راه اندازی رادیوهای فصلی و مناسبتی، حدود یک دهه است که در ایران دنبال می گردد و بر این اساس پدیده ای چندان نوظهور و ناآزموده هم به حساب نمی آید؛ اما در شرایطی که بیش از یک سال است که کشور به شکلی جدی با بحران کرونا دست و پنجه نرم می نماید و اساسا رادیو، رسانه بحران معرفی می گردد، اما تا به امروز هیچ یک از مسوولان صدا حتی طرحی جدی درباره راه اندازی رادیو کرونا هم در ذهن نداشته است، چه برسد به اینکه آن را اجرایی کند.
به گزارش خبرنگاران، سال 91 بود که برای نخستین بار خبر راه اندازی رادیو فصلی در ایران به شکل رادیو تابستانه منتشر شد؛ اتفاقی که در مدت زمان کوتاهی رخ داد و برای رادیویی ها که چند روزی است، 81 سالگی را هم پشت سر گذاشته اند، در آن موقع نقطه عطفی تلقی می شد.
رادیو فصلی، شبکه ای از نسل سوم رادیو بود. نسل اول، رادیوهای عمومی و نسل دوم رادیوهای تخصصی بودند. نسل سوم هم رادیوهایی مانند رادیو تابستانه که به صورت فصلی و مناسبتی فعالیتشان را در دهه نخست 90 شروع کردند.
پس از آن، راه اندازی رادیوهای فصلی و مناسبتی با وام دریافت از آنتن ردیف 95.5، به جد دنبال شد و این شبکه ها با عناوینی چون رادیو نوروز (بهاران)، رادیو اربعین، رادیو کتاب، رادیو وحدت، رادیو محرم و ... برنامه هایش را پخش کردند.
از آن موقع تا به امروز بارها خبرهایی درباره راه اندازی رادیوهایی فصلی و مناسبتی گوناگون به گوش رسیده است و مسوولان صدا هم به واسطه بهره گیری از ظرفیت رسانه های داخلی و همچنین فضای مجازی، فعالیت هایشان را در بوق و کرنا نموده اند.
اما در شرایطی که این روزها در سایت اتحادیه رادیو و تلویزیون های آسیا و اقیانوسیه (ABU)، به کررات خبرهایی درباره راه اندازی کانال های ویژه کرونا در کشورهای مختلف آسیایی منتشر می گردد و حتی کشوری مانند بنگلادش به تازگی دومین شبکه ویژه کرونا را هم راه اندازی نموده است، اما تا به امروز خبری رسمی حتی در حد ایده، درباره راه اندازی کانال ویژه کرونا در رادیو و تلویزیون کشورمان منتشر نشده است.
این در حالی است که در تعریف رسانه ای، از مدیومی مانند رادیو به عنوان رسانه بحران یاد می گردد و رادیویی ها هم که به این تعریف سنتی، همچنان می نازند، بر این باورند که رادیو هرگز مخاطبش را از دست نخواهد داد؛ چراکه همچنان سریع ترین، سهل الوصول ترین و ارزان ترین رسانه جمعی است. همچنین به دلیل انس مردم با آن و ماهیت گرم این رسانه، رادیو می تواند رسانه ای کارآمد در شرایط بحرانی باشد و ضمن اطلاع رسانی اثربخش نقش مهمی در آرامش بخشی و کاهش فشار روانی در مواقع بحران ایفا نماید.
همگی این تعریف ها درست است؛ همچنان که نمی توان از نقش رادیو در مهمترین اتفاقات تاریخی ایران از جمله کودتای 28 مرداد، دوران جنگ تحمیلی و بعضی بحران ها از جمله زلزله و سیل در سال های گذشته غافل شد. اما در شرایطی که بیش از یک سال است که کشور با بحرانی بزرگ مانند کرونا دست و پنجه نرم می نماید و این ویروس مرگبار چه بخواهیم و چه نخواهیم زندگی ها را به شدت تحت شعاع خود قرار داده است، آیا تا امروز نمی توانستیم در آنتن شبکه های رادیویی و حتی تلویزیونی، کانالی را به نام کرونا اختصاص دهیم؟!
هرچند در این مدت شبکه های تخصصی سلامت در رادیو و تلویزیون کوشش نموده اند که در کنار دیگر شبکه ها، بار مسوولیت آموزشی و اطلاع رسانی رسانه را تا حدودی به دوش بکشند و بسیاری از برنامه های خود را منعطف با کرونا روی آنتن می فرستند، اما بنا بر تعریفی که برای نسل سوم شبکه های رادیویی از سوی خود صداوسیما ارائه شده است و همچنین استانداردهای دنیای که در شبکه های رادیو و تلویزیونی دنیا دنبال می گردد، می توانستیم خیلی زودتر از این ها راه اندازی کانالی برای کرونا را ضروری فرض کنیم.
چنانچه این روزها با تکیه بر صندلی رسانه ای رادیو میان مردم دنیا، بسیاری از کشورها راه اندازی شبکه ای مانند کرونا را از ضروریات دانسته و محتوای این شبکه ها را با برنامه هایی درباره به روزترین اتفاقات روز دنیا درباره کرونا، واکسیناسیون، ترغیب مردم به ماندن در خانه ها و زدن ماسک، دوری از تجمع ها و ... پر می نمایند.
و البته اجرایی کردن چنین تصمیم رسانه یی، علاوه بر اینکه می تواند بر اهمیت پیشگیری از ویروس کرونا برای مسوولان یک کشور در نزد مردمانش تاکید کند، مهر تاییدی است بر صندلی رسانه ای مانند رادیو و حفظ ارتباط این مدیوم کهن با مخاطبانش.
منبع: خبرگزاری ایسنا