خبرنگاران ایران کم کاری غربی ها را در مبارزه با مواد مخدر جبران نموده است

به گزارش چای قند پهلو، تهران - خبرنگاران - مدیرکل دفتر روابط بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه کشورهای غربی به بهانه تحریم ایران، بعضی وظایف خود را در مبارزه با مواد مخدر از جمله تامین هزینه اقتصادی کاهش داده یا تعلیق نموده اند، توضیح داد: این اتفاق خللی در عزم و اراده ایران برای مبارزه با مواد مخدر ایجاد نخواهد کرد.

خبرنگاران ایران کم کاری غربی ها را در مبارزه با مواد مخدر جبران نموده است

امیر عباس لطفی روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار حوزه ستاد مبارزه با مواد مخدر خبرنگاران اضافه نمود: این در حالیست که ایران با نگاه دنیای و اخلاقی، مبارزه با مواد مخدر را در دستور کار قرار داده است. جمهوری اسلامی ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر اقدامات قابل توجهی داشته تا آنجا که اغلب مدیران اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و سازمان ملل متحد بارها از ایران به عنوان پرچمدار مبارزه دنیای علیه مواد مخدر نام برده اند زیرا بیش از 70 درصد کشفیات مواد مخدر در دنیا سالانه متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.

کشف بی سابقه 950 تن مواد مخدر در تاریخ مبارزه با مواد مخدر ایران

وی ادامه داد: در سال 98، بیش از 950 تن انواع مواد مخدر کشف شد که این میزان کشفیات در تاریخ مبارزه ایران علیه مواد مخدر بی سابقه بود و برای نخستین بار جمهوری اسلامی ایران به این حجم از کشفیات دست پیدا کرد. هر چند در این جهت متحمل هزینه های مادی و معنوی جبران ناپذیری شده که می توان به شهادت بیش از 3880 شهید از نیروی های نظامی، انتظامی و امنیت و جانباز شدن بیش از 12 هزار و 500 نفر اشاره نمود.

مدیرکل دفتر روابط بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با یادآوری اینکه ایران در راستای انسداد مرزهای شرقی خود، تا به امروز بیش از صدها میلیون دلار هزینه نموده، گفت: ایران به همین دلیل از شرکای اصلی سازمان ملل متحد در عرصه مبارزه با مواد مخدر محسوب می گردد اما متاسفانه کشورهای غربی به عنوان طرف اصلی که از این مبارزه منتفع هستند کمترین مشارکت را در تامین هزینه های این مبارزه به عمل آورده اند.

مواد مخدر معضلی دنیای و نیازمند راه چاره دنیای

لطفی با تاکید بر اینکه مواد مخدر معضلی دنیای است و براساس اصل مسئولیت مشترک، نیازمند راه چاره دنیای و مشارکت تمام طرف های بین المللی است، گفت: گردش اقتصادی ناشی از قاچاق مواد مخدر مهمترین عامل فراوری و قاچاق شبکه و باندهای تبهکار محسوب می گردد و این امر موجب شده تا این شبکه ها ضمن برخورداری از انواع سلاح و تجهیزات پیشرفته، تمام توان خود را برای قاچاق و انتقال پیش سازها و همچنین قاچاق مواد مخدر به کانون های فراوری و مقصد بکار گیرند.

وی ادامه داد: این در حالیست که جمهوری اسلامی ایران از 20 سال پیش و با افتتاح دفتر مقابله بین المللی با مواد مخدر در تهران، همکاری خود را با سازمان ملل متحد آغاز کرد و تا کنون چهار دوره برنامه پنج ساله داشتیم که سال جاری در سال بیستم آن قرار داریم. محورهای اصلی همکاری جمهوری اسلامی ایران با دفتر سازمان ملل متحد، مقابله با عرضه و مدیریت مرزی، کاهش تقاضا، همکاری های حقوقی و به تازگی فراوری معیشت جایگزین و توسعه پایدار بوده است.

نقش پررنگ ایران در کنترل جریان پیش سازها وکاهش تقاضا و درمان در منطقه

مدیرکل دفتر روابط بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: ایران علاوه بر اجرای پروژه های مشترک بین المللی، توجه ویژه ای را معطوف به ساختارهای همکاری منطقه ای در چارچوب همکاری های سازمان ملل متحد نموده که شاخص ترین آن طرح ابتکار سه جانبه میان جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و پاکستان بوده است. این ابتکار سه جانبه یک بازوی اجرایی با عنوان واحد برنامه ریزی مشترک دارد که مقر آن در تهران است.

وی با تاکید بر اینکه این موضوع از شاخص ترین موضوعات همکاری است زیرا یکی از سرفصل های اصلی همکاری و راهبرد سازمان مل در منطقه برای مقابله با جریان مواد مخدر از افغانستان و همچنین جریان پیش سازها به افغانستان است، گفت: ایران همکاری های خوبی با کشورهای منطقه هم داشته و این مساله باعث شده به یک مدل و الگو تبدیل و در دفتر سازمان ملل با عنوان برنامه همکاری منطقه ای افغانستان و هشت کشور همسایه مطرح گردد.

لطفی گفت: ضمن اینکه ایران تا به امروز نشست های متعددی را هم برای کنترل جریان پیش سازها و هم برای حوزه کاهش تقاضا و درمان برگزار نموده است. به همین دلیل در سال 98 مرکز ملی مطالعات اعتیاد ایران به عنوان مرکز منطقه ای درمان اختلالات ناشی از سوءمصرف از طرف سازمان ملل متحد انتخاب شد و افتتاح آن در تهران با حضور نماینده سازمان ملل متحد صورت گرفت.

چالش های پیش روی ایران در مبارزه بین المللی با مواد مخدر

مدیرکل دفتر روابط بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر، کاهش مشارکت اقتصادی کشورهای یاری کننده به برنامه های سازمان ملل متحد از جمله برنامه های مشترک مبارزه با مواد مخدر را از چالش های مهم پیش روی ایران در این مبارزه دانست و گفت: برنامه های سازمان ملل متحد و همکاری ایران با این سازمان باید از طرف یکسری کشورهایی که عمدتا کشورهای اروپایی و غربی هستند تامین اقتصادی گردد.

وی ادامه داد: متاسفانه در سال های اخیر شاهد کاهش چشمگیر مشارکت این کشورها به بهانه های گوناگون از جمله موضوعات سیاسی و برخوردهای گزینشی هستیم. همچنین تحریم ها و اقدامات یکجانبه باعث شده ایران در همکاری های بین المللی با خلل و نقصان روبرو گردد این درحالی است که ایران همیشه یکی از پیشگامان صدور قطعنامه در شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل متحد بوده است و بر صندلی کنوانسیون های سه گانه کنترل مواد مخدر و همکاری با سازمان ملل متحد تاکید دارد.

لطفی با تاکید بر اینکه کوتاهی کشورهای غربی و عمدتا اروپایی در اجرای مسئولیت خود، خللی در پایبندی ایران به تعهدات وارد نمی کند، اضافه نمود: چرا که این اقدامات جمهوری اسلامی علاوه بر پایبندی به تعهدات بین المللی، بر اساس آموزه های دینی و اخلاقی بوده و در حوزه بشردوستانه نیز پیشگام بوده است.

مدیرکل دفتر روابط بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه عمده کشفیات مبتنی بر کار اطلاعاتی بوده و تعداد عملیات های رزمی کاهش پیدا نموده است، اضافه نمود: با کمترین تلفات انسانی اقدام به کشف مواد مخدر می کنیم اما در هر حال رویکرد جمهوری اسلامی ایران همیشه از طرف کشورهای غربی مورد انتقاد است.

از تصویب بودجه 20 میلیون دلاری تا پرداخت 30 درصدی کشورهای اروپایی

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه اقدامات سازمان ملل متحد وابسته به یاری های اقتصادی کشورهای غربی است، اضافه نمود: در خصوص دفتر مواد مخدر سازمان ملل هم بودجه ای که اختصاص یافته است در مقایسه با سایر کارگزاری های سازمان ملل متحد مانند دفتر یونیسف یا یونیدو، بسیار کم است. همین امر سبب شده تا ایران پیشنهاد افزایش سهم دفتر مبارزه با مواد مخدر از بودجه عمومی را مطرح کند تا استقلال این سازمان بیشتر گردد. ضمن اینکه دیگر وابسته به کشورهایی که برخورد سلیقه ای و سیاسی دارند، نباشیم.

لطفی شرح داد: در برنامه اخیر مبارزه با مواد مخدر که از 2016 آغاز و تا2020 ادامه داشته است، نزدیک به 20 میلیون دلار حجم تعهد اقتصادی کشورهای غربی برای تامین هزینه این برنامه بود که متاسفانه در خوشبینانه ترین حالت فقط نزدیک به 30 درصد آن را تامین کردند و آن حمایت لازم را از این مساله به عمل نمی آورند. هر چند این کوتاهی و نقصان، ایران را از عزم و اراده خود در رسالت مبارزه با مواد مخدر باز نخواهد داشت.

گفت و گو از: فاطمه دهقان نیری

منبع: ایرنا
انتشار: 19 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 224

به "خبرنگاران ایران کم کاری غربی ها را در مبارزه با مواد مخدر جبران نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ایران کم کاری غربی ها را در مبارزه با مواد مخدر جبران نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید