خبر رزم حسینی از طرح مشترک دولت و مجلس در حوزه خودرو

به گزارش چای قند پهلو، خبرنگاران : وزیر صمت از طرح مشترک دولت و مجلس در حوزه خودرو که در آینده نزدیک اعلام خواهد شد اطلاع داد.

خبر رزم حسینی از طرح مشترک دولت و مجلس در حوزه خودرو

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، علیرضا رزم حسینی وزیر صمت امروز (سه شنبه 29مهر) پس از حضور در کمیسیو.ن صنایع در گفت وگویی گفت: در این نشست مقرر شد که بین وزارت صمت و کمیسیون صنایع کمیته ای تشکیل شده و درباره موضوعات معین مانند خودرو مسائل را آنالیز کنیم.

وی اضافه کرد: خودرو یکی از موضوعات مهم و بسیار مورد توجه مردم است و آنها علاقمند هستند از خودروی باکیفیت استفاده نمایند؛ این در حالی است که ما شاهد رقابت در بازار خودرو نیستیم و بازار خودرو در انحصار دو شرکت دولتی است ضمن اینکه ما شاهد هستیم کیفیت خودروها پایین بوده و قیمت ها هم مناسب نیست.

وزیر صمت توضیح داد: ما در این موضوع با کمیسیون صنایع مجلس در حال همکاری هستیم و کارهای خوبی را در این باره شروع نموده ایم. ضمن اینکه به نقاط مشترک خوبی هم رسیده ایم که در آینده نزدیک طرح مشترک دولت و مجلس در حوزه خودرو مطرح خواهد شد.

رزم حسینی گفت: امیدوارم با این طرح شاهد شرایط بهتری در بازار خودرو باشیم و شرایط نابه سامان فعلی برطرف گردد. اما باید به سمت و سویی حرکت کنیم که بازار خودرو رقابتی شده و شرکت هایی که در حوزه خودروسازی توانمند هستند به این موضوع ورود نموده و انحصار شکسته گردد.

وی توضیح داد: موضوع دیگری که در کمیسیون صنایع در این باره با نمایندگان بحث کردیم حوزه فولاد است؛ ما به اندازه کافی فولاد در کشور فراوری می کنیم اما متأسفانه در چند ماه گذشته دلالان و واسطه گران که در بازار هستند موجب افزایش قیمت آن شده اند.

وزیر صمت اضافه کرد: سیاست وزارت صمت تقویت فراوری است و ما براساس طرح مشترکی که با کمیسیون صنایع دنبال نموده ایم اما تا به امروز نهایی نشده بنا هرچه زودتر اجرای این طرح را شروع کنیم و می کوشیم در جهت حذف دلالان اقدام کنیم؛ وزارت صمت مدافع فراوری و افزایش آن است.

رزم حسینی گفت: متأسفانه فاصله قیمت درب کارخانه فولاد تا بازار بالا است که سود آن به جیب دلالان می رود. هما ن هایی که بخشی از نقدینگی کشور را به حوزه های سکه و دلار می برند به حوزه فولاد هم آمده اند اما قطعاً کوشش خواهیم کرد با حذف دلالان و مدیریت بازار و مداخله در آن این حوزه را ساماندهی کنیم.

وی گفت: در جلسه امروز کمیسیون صنایع به صورت مفصل در این باره بحث کردیم که فکر می کنم در آینده نزدیک قیمت فولاد متعادل گردد و قطعاً در قیمت بقیه کالاها تأثیرگذار خواهد بود.

وزیر صمت درباره تأمین کالاهای اساسی گفت: واقعیت آن است که وزارت جهاد کشاورزی مسئول تأمین محصولات کشاورزی طبق قانون است و با هماهنگی که با وزیر جهاد داشته ایم این موضوع را دنبال خواهیم کرد که وظایف مربوط به این وزارتخانه از جمله مدیریت بازار، مدیریت تأمین و توزیع آن به آنها واگذار گردد. البته ما هم به آنها یاری خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: هماهنگی بسیار خوبی با رئیس کل بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای تهاتر کالا داریم و قرار است با هماهنگی لازم و مشخص راهبردهای مشترک و تعریف اقدامات لازم در این باره گام هایی را برداریم ضمن اینکه فردا (چهارشنبه) قرار است میزبان آنها باشیم.

رزم حسینی گفت: هماهنگی بسیار خوبی در حوزه واردات و صادرات بین دولت به وجود آمده است که به همین دلیل مسائل واردنمایندگان و صادرنمایندگان حل خواهد شد و می کوشیم مسائل واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه فراوریی کارخانجات را به دلیل اولویت کشور در حوزه فراوری برطرف کنیم که در این راستا تصمیمات لازم اتخاذ شده و در نشست فردا نهایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: نشست مشترکی هم با حضور وزیر نفت در وزارت صمت خواهیم داشت که در آن نشست هم درباره تهاتر کالا و رونق در صادرات تصمیم گیری لازم صورت خواهد گرفت و می کوشیم مسائل بعضی واحدهای فراوریی برای تأمین مواد اولیه را برطرف کنیم.

وزیر صمت گفت: در حوزه معادن هم به قولی که داده بودم عمل کردم؛ معادن محبوسی که آمار وزارت صمت بیش از 13 هزار معدن مجوزدار که یا فعالیت خود را شروع نموده و یا هنوز این کار را انجام نداده اند داریم. این در حالی است که بعضی از این معادن 10-15 سال است که گرفتار عده ای خاص شده اند و نظام نتوانسته از آنها بهره برداری لازم را داشته باشد.

رزم حسینی توضیح داد: به دارندگان مجوز معادن ابلاغ نموده ایم که سه ماه فرصت دارند تا معادن را فعال نمایند و اگر این کار را انجام ندهند طبق قانون وزارت صمت این اختیار را دارد که مجوز این معادن را باطل نموده و معادن را به مزایده بگذارد و در این راستا معادن را در اختیار افرادی که اهلیت دارند قرار داده تا از آن استفاده نمایند تا فرصت های شغلی جدیدی برای کشور ایجاد گردد.

وی درباره التهاب در بازار لوازم خانگی مطرح کرد: ما در حوزه لوازم خانگی با فعالیت بعضی شرکت های خارجی در سال های گذشته در بازار روبرو بودیم و آنها از کشورمان رفته اند. البته فرصت خوبی برای کشور ایجاد شده است تا واحدهایی که لوازم خانگی ایرانی فراوری می نمایند را فعال نموده و میزان فراوریات را افزایش دهیم.

وزیر صمت با بیان اینکه بعضی از واحدهای فراوری لوازم خانگی ایرانی مسائلی دارند، گفت: ان شاءالله سیاست جدیدی را در این باره اعلام خواهیم کرد که به صورت اعتباری به این واحدهای فراوریی مواد اولیه فراوریی مانند فولاد را برسانیم و قیمت آنها هم به نرخ کارخانه و بورس است.

رزم حسینی ادامه داد: این حمایت قطعاً تأثیر لازم را در کاهش قیمت لوازم خانگی خواهد گذاشت چرا که در حال حاضر اختلاف قیمتی بین کارخانه و بازار به دلیل واسطه گری و دلالی وجود دارد؛ هر چند از ابتدای سال در حوزه لوازم خانگی رشد خوبی داشته ایم ولی کافی نیست چرا که تقاضا وجود دارد و امیدوارم در این حوزه شاهد افزایش فراوری لوازم خانگی باشیم.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 8 آذر 1399 بروزرسانی: 8 آذر 1399 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 451

به "خبر رزم حسینی از طرح مشترک دولت و مجلس در حوزه خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبر رزم حسینی از طرح مشترک دولت و مجلس در حوزه خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید