زاکانی: 200 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم

به گزارش چای قند پهلو، رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: سالانه بیش از 200 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم که تصمیم مجلس ساماندهی این شرایط است.

زاکانی: 200 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم

به گزارش مهر، علیرضا زاکانی عصر پنجشنبه در نشست خبری با موضوع لایحه بودجه سال 1400 در جمع اهالی رسانه استان قم در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد اندیشیدن تمهیدات لازم برای جلوگیری از فرار مالیاتی توسط مجلس و دولت اظهار کرد: فرار مالیاتی در کشور بیش از 200 هزار میلیارد تومان بوده و این فاجعه عظیمی برای کشور است و این فرار مالیاتی بیشتر مربوط به کسانی است که بیشترین سرمایه را دارند و در بخش خدماتی و دلالی فعالیت می نمایند و مجلس نیز مصر است تمامی تحرکات مالی کشور بر مدار مالیات شکل بگیرد و دولت نیز باید مبتنی بر مصالح کشور در این زمینه ریل گذاری کند و لحاظ کردن کاهش میزان مالیات برای بخش فراوری در بودجه 1400 از جمله آنها است.

وی اعلام کرد: لایحه بودجه که از سوی دولت به مجلس ارائه شده دارای اشکالات اساسی است و با علم به اینکه نمی توانند نفت را به فروش برسانند، بسته شده است و آسیبی که امروز مردم از شرایط مالی می خورند ناشی از محتوای بودجه دو سال قبل دولت است.

کلیات بودجه باید رد می شد تا در مرحله بعد اصلاح گردد

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در بودجه سال 1400 دولت، 332 هزار میلیارد تومان کسر بودجه پیش بینی می گردد که منابع در نظر گرفته شده بودجه 1400 نیز موهوم و غیر واقعی است.

وی با بیان اینکه بودجه ای که به مجلس آمد بیشتر به درد فروپاشی می خورد تا اداره کشور، ادامه داد: آنالیز های اولیه لایحه بودجه 1400 حاکی از آن بود که کلیات بودجه باید رد می شد تا در مرحله بعد اصلاح گردد که در ادامه با نامه رهبر معظم انقلاب روبرو و اصلاح بودجه با شروط اعلامی، شروع شد.

زاکانی بیان کرد: در مرکز پژوهش ها گزارش های متنوعی داشتیم که بودجه 1400 می بایست رد گردد، اما با افق در نظر گرفته شده برای اصلاح، تصمیم گرفته شد تا بودجه، اصلاح گردد و امروز مجلس باید همت عالی جهت اصلاح بودجه داشته باشد و زبان گویایی برای ارائه گزارش اصلاحات به مردم داشته باشد.

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به اینکه حذف ارز 4200 تومانی از بودجه به گفته معاون رئیس جمهور و کارشناسان مالی کاری عظیم بود، اضافه کرد: این موضوع البته در بیانات اخیر رئیس جمهور و بعضی دیگر از مسئولان دیده نشد و مجلس مصمم به اصلاح این امور است.

چرخه توزیع نادرست ارز 4200 تومانی عامل گرانی ها

زاکانی بیان کرد: میزان ارز 4200 تومانی در بودجه سال 98، 15 میلیارد دلار بود و در سال 99 به 9 میلیارد دلار کاهش یافت که عمده آن صرف خرید نهاده های دامی، دارو و مواد روغنی شد که در نتیجه نادرست بودن چرخه توزیع با وجود تخصیص ارز 4200 تومانی شاهد بودیم که قیمت های محصولاتی همچون مرغ بسیار افزایش یافت.

وی ادامه داد: کارشناسان مالی و کشاورزی محاسبه کردند که با ارز 30 هزار تومانی، مرغ کیلویی 37 هزار تومان می گردد، که باید این سوال را بیان کرد چطور ممکن است با ارز 4200 تومانی امروز قیمت مرغ بیش از این مقدار می گردد که این امر نشان از چرخه معیوب این اقدام دارد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: یک طبقه خاص از جامعه نباید همه امکانات کشور را ببلعند و امروز متأسفانه 70 درصد سپرده های بانکی مربوط به 1 درصد از و 90 درصد آن به 4 درصد جامعه اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه هدف مجلس در اصلاح بودجه، خشکاندن تبعیض است، اضافه کرد: در سال گذشته 37 هزار میلیارد تومان گاز LPG توسط شرکت گاز فروخته شد اما ردیفش در بودجه نبود و برای سال بعد 67 هزار میلیارد تومان محاسبه شد که باز هم دولت علاقه ای برای اضافه کردن آن به بودجه نداشت اما مجلس مصمم است تا جلوی این گونه اقدامات گرفته گردد و شفافیت ملاک عمل باشد.

مسکن تبدیل به کالای سوداگر شده است

نماینده مردم قم در خانه ملت گفت: سالانه یک میلیون مسکن در کشور باید ساخته گردد که در طول چهار سال 4 میلیون که 350 هزار عدد آن با تسهیلات و مابقی تکلیفی است و مسکن از یک کالای سوداگر باید خارج و به عنوان احتیاج ضروری جامعه در نظر گرفته گردد و هدف گذاری مجلس برای این کار، ارائه تسهیلات ساخت مسکن است.

وی اعلام کرد: مجلس در تسهیل امر فراوری و حمایت از فراورینمایندگان با دولت همراهی می نماید که بحث مالیات تصمیم گرفته شد از 25 درصد به 20 درصد برای بخش فراوریی کاهش یابد که این مباحث می تواند به امر فراوری داخل یاری کند.

زاکانی تاکید نمود: برای اولین بار در تاریخ کشور، در لایحه بودجه، 40 هزار میلیارد تومان اختلاف درآمد و هزینه بوده و این امر باعث تعجب است و ما معتقدیم که باید اصلاحات بودجه به سمتی سوق داده گردد که بیشترین منفعت به مردم برسد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بودجه باید تقسیم ثروت در میان عموم ملت، مدنظر باشد، اضافه کرد: متأسفانه بودجه پیشنهادی سال 1400 استخوان های عموم مردم را خورد می نماید و ریشه بخش زیادی از جامعه زده می گردد و به همین دلیل مجلس دست به اصلاحات زد.

وی تاکید نمود: بودجه باید شفاف باشد و یکی از مسائل کشور عدم شفافیت در بخش های مختلف است.

زاکانی اظهار کرد: 2 سال در کشور رکود تورمی داشتیم که این شرایط، شرایط را سخت کرد و کرونا هم این سختی را تشدید کرد و بسیاری از مشاغل خورد آسیب دیدند.

منبع: فرارو
انتشار: 25 بهمن 1399 بروزرسانی: 25 بهمن 1399 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 599

به "زاکانی: 200 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زاکانی: 200 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید