زمان برگزاری آزمون دستیاری تغییر نمی کند ، وزارت بهداشت برای لغو آزمون تحت تاثیر قرار نمی گیرد

به گزارش چای قند پهلو، اعتراض داوطلبان آزمون دستیاری پزشکی اسفندماه 99، موجب شد تا با دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی وزارت بهداشت مصاحبه کنیم و از پاسخ این وزارتخانه به اعتراضات و سوالات داوطلبان چهل و هشتمین دوره آزمون دستیاری پزشکی مطلع شویم.

زمان برگزاری آزمون دستیاری تغییر نمی کند ، وزارت بهداشت برای لغو آزمون تحت تاثیر قرار نمی گیرد

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، مدتی است که صدای اعتراض داوطلبان چهل و هشتمین آزمون دستیاری پزشکی با تجمع مقابل وزارت بهداشت و ارسال نامه به مجلس شورای اسلامی و هزار و یک ارگان دیگر به گوش می رسد. موضوع اعتراض داوطلبان آزمون دستیاری پزشکی به زمان برگزاری این آزمون در 7 اسفند ماه 99 و عدم رعایت حد فاصل برگزاری آزمون دو دوره اخیر و همچنین اعلام منابع این آزمون تنها 5 مانده به برگزاری آن مربوط می گردد. به همین منظور و در جهت پیگیری درخواست داوطلبان با مرضیه نجومی، دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی وزارت بهداشت به تبادل نظر پرداختیم تا از جزئیات این اعتراضات و پاسخ وزارت خانه به داوطلبان مطلع شویم.

داوطلبان آزمون دستیاری پزشکی معترض هستند که وزارت بهداشت تخلف نموده است و باید بر اساس قوانین 9 ماه مانده به برگزاری آزمون منابع را در دسترس داوطلبان قرار دهد؛ در صورتی که منابع چهل و هشتمین دوره آزمون دستیاری پزشکی در شهریورماه 99 یعنی تنها 5 ماه مانده به برگزاری آزمون اعلام شده است. نظر شما در رابطه با این موضوع چیست؟

چهل و هفتمین دوره آزمون پذیرش دستیاری پزشکی با توجه به شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال 98 به مرداد ماه سال 99 تغییر کرد. اگر به صورت سرانگشتی حساب کنید از زمانی که منابع چهل و هفتمین دوره آزمون دستیاری اعلام شد، به نظر می رسد که مدت 9 ماه فاصله زمانی میان اعلام منابع و برگزاری چهل و هشتمین دوره آزمون رعایت نشده است؛ درصورتی که سال گذشته در منابعی که برای چهل و هفتمین دوره آزمون دستیاری اعلام شد، وزارت بهداشت ابلاغ نموده است که منابع زنان تغییر خواهد نمود و منبع جراحی ویرایش سال 2019 خواهد بود.

در حقیقت داوطلبی که میخواهد در آزمون دستیاری شرکت کند، سال ها است که از این روال مطلعی دارد و می داند که باید به منابع آزمون های دوره قبل رجوع کند، زیرا وزارت خانه تمام منابع دوره قبل را تغییر نخواهد داد. شما خودتان را بگذارید به جای یک داوطلب زمانی که در سال 98 است و می داند که در سال 99 میخواهد در امتحان دستیاری پزشکی شرکت کند. قطعا می داند که باید نگاهی به منابع دوره چهل و هفتم داشته باشد، زیرا ممکن نیست که کل منابع آزمون دوره بعدی تغییر کند و هیچ یک از آن منابع در آزمون دوره بعدی وجود نداشته باشد.

علاوه بر آن اطلاعیه قبلی در مورد منابع آزمون دوره بعدی صحبت می نماید. بر این اساس داوطلب متوجه می گردد که چه تغییراتی قرار است در منابع آزمون دوره بعدی رخ دهد؛ بنابراین بیش از یک سال است که تغییر مختصر در منابع اعلام شده است و داوطلب لازم نبود تا شهریورماه صبر کند تا متوجه گردد چه منابعی در چهل و هشتمین دوره آزمون دستیاری خواهد آمد؛ بنابراین اگر دو یا سه ماه مانده به امتحان نیز منابع اعلام شده باشد مسئله ای در برگزاری آزمون و آمادگی داوطلب به وجود نمی آید. زیرا مهم مطلعی از محتوای منابع است که بر اساس آن داوطلب به برنامه ریزی می پردازد. این مطلعی وجود داشته است، زیرا ما در شهریور ماه 99 طبق روال هرساله تنها آمده ایم منابع قبلی را که پیش از این در مورد آن شرح داده بودیم؛ منتشر کردیم.

بیشتر بخوانید

تصمیمات وزارت بهداشت برای داوطلبان آزمون دستیاری پزشکی دردسر ساز شد / از اعتراض دانشجویان تا زیر بار نرفتن مسئولان!

پاسخ وزارت بهداشت به اعتراض داوطلبان آزمون دستیاری پزشکی / قنبری: داوطلبان باید به هر طریقی منابع آزمون را به دست آورند

بر اساس رای صادره نودمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی مورخ 11 آذرماه 97 آمده است، حداقل مدت اعتبار منابع آزمون پذیرش دستیار تخصصی، به مدت 2 سال است، بر اساس اعلام داوطلبان وزارت بهداشت تنها با گذشت یک سال از معرفی منبع جدید درس ماژور جراحی در آزمون دوره 47، مجددا در آزمون دوره 48 منبع مربوطه تغییر داده است، با توجه به اینکه این امر خلاف مقررات شناخته می گردد، پاسخ شما به داوطلبان چیست؟

این موضوع هیچ تاثیری در آمادگی دستیار برای شرکت در آزمون ندارد و تخلفی هم نشده است. مهم آن است که داوطلب از منابع مطلع گردد. در حقیقت اکنون از هدف اصلی دور شده اند، زیرا داوطلب به دنبال این است که بگوید آیا از منابع مطلع بوده است یا خیر. نه اینکه به دنبال این باشد که آیا وزارت بهداشت تخلفی انجام داده است یا نه. از طرفی وزارت خانه هیچ تخلفی انجام نداده است. زیرا تغییری در منابع ماژور نداشته و تنها نسخه آن را تغییر داده است و تغییر نسخه با تغییر عنوان بسیار تفاوت دارد. اگر هم از نظر دانشجویان تخلفی وجود دارد چرا از یک سال گذشته این موضوع را اعلام ننموده اند؟. در واقع مهم این است که مدت زمان لازم برای مطالعه وجود داشته است و داوطلبان می توانستند برای آزمون دستیاری پزشکی آمادگی پیدا نمایند.

در اطلاعیه دوره 47 آزمون دستیاری برای دروس فارماکولوژی، پاتولوژی، گوش، حلق و بینی و رادیولوژی اعلام شده بود که در صورتی که منبع نام برده به روزرسانی و در دسترس نباشد، از سال آینده منبع مناسب و به روز جایگزین تعیین خواهد شد با توجه به این موضوع داوطلبان معترض هستند که اکنون منابع تغییر ننموده است و آن ها با توجه به اینکه منابع قبلی را مطالعه ننموده اند دچار ضرر شده اند. پاسخ شما به داوطلبان با توجه به این موضوع چیست؟

در اطلاعیه قبلی وزارت بهداشت آمده بود که 4 منبع مینور در صورت صلاحدید تغییر خواهد نمود. وزارت بهداشت قصد داشت این چهار منبع را تغییر دهد؛ اما برای رفاه حال داوطلبان انجام نشد. این موضوع نیز هیچ تاثیری در آمادگی داوطلبان برای شرکت در آزمون ندارد. از طرفی داوطلبان بسیاری از این منابع را در دوران تحصیل خوانده اند و از قبل برنامه ریزی نموده اند که این منابع را دوره نمایند، بنابراین مسئله ای وجود نخواهد داشت. فرض کنید که داوطلب قصد داشته است که این چهار منبع را مطالعه نکند و زمان مطالعه آن را به بعد از شهریور ماه و انتشار اطلاعیه وزارت بهداشت در مورد منابع آزمون موکول کند. خب اینکه منابع تغییری ننموده اند، چه زیانی به دانشجو وارد نموده است؟

در پیش نویس شماره 7 دستور کار نودوسومین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی 7 دی ماه 99 در موضوع شماره 9 ذکر شده است که با توجه به پاندمی کووید 19 و زمان برگزاری آزمون دوره قبل در مرداد ماه امسال و نیز زمان اعلام مراجع آزمون، برگزاری چهل وهشتمین دوره آزمون پذیرش دستیاران رشته های تخصصی بالینی از اسفندماه 99 به اردیبهشت ماه سال 1400 مؤکول می گردد با وجود این دستور کار به چه علت آزمون دستیاری پزشکی به اردیبهشت ماه 1400 موکول نشد؟

این موضوع بسیار عادی است که قبل از نشست پیشنهاداتی در تعیین مطرح می گردد و پس از آن آنالیز می شوند. این پیشنهادات باید در جلسه نشست به تصویب برسند. این موضوع که چهل و هشتمین دوره آزمون دستیاری از اسفند 99 به اردیبهشت ماه 1400 موکول گردد در این نشست رای نیاورد و مصوب نشد. بنابرای وزارت بهداشت در این زمینه نیز هیچ تخلفی انجام نداده است.

با توجه به آنالیز این موضوع در وزارت بهداشت و ارسال نامه های مختلف از سوی ارگان های گوناگون در جهت تعویق برگزاری این آزمون، آیا وزارت بهداشت میخواهد تاریخ برگزاری آزمون دستیاری پزشکی را به زمان دیگری موکول کند؟

ما جلسات متعددی در وزارت خانه داشته ایم و به طور مفصل به این موضوع پرداخته ایم. اکنون بسیاری از افراد به این موضوع ورود نموده اند و قصد آنالیز آن را دارند، اما باید بگویم تیم آنالیز این موضوع در وزارت بهداشت تحت تاثیر هیچ یک از نامه ها قرار نمی گیرد، زیرا مسئله برگزاری آزمون دستیاری پزشکی و اعتراض دانشجویان کاملا مورد آنالیز قرار گرفته است و تمام تبعات تغییر زمان امتحان سنجیده شده است. اتفاقا وزارت بهداشت بیش از تمام سازمان ها و ارگان هایی که به این مسئله ورود نموده اند به این موضوع پراخته است. زیرا برای وزارت خانه این داوطلبان از اهمیت بالایی برخوردار هستند و در صدد آن است که بهترین تصمیم را برای آن ها بگیرد.

طبق تمام این آنالیز ها در وزارت خانه به این نتیجه رسیدند که برگزاری چهل و هشتمین دوره آزمون دستیاری پزشکی در اسفند ماه 99 ضرورت دارد. اگر اتفاق ویژه ای رخ دهد مانند گسترش اپیدمی کرونا حتما تصمیم مناسب دیگری را اتخاذ خواهیم کرد. اما در حال حاضر با در نظر دریافت تمام جوانب، آزمون دستیاری پزشکی در موعد مقرر برگزار خواهد شد و هیچ تغییری در تاریخ برگزاری آن نخواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 اسفند 1399 بروزرسانی: 6 اسفند 1399 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 624

به "زمان برگزاری آزمون دستیاری تغییر نمی کند ، وزارت بهداشت برای لغو آزمون تحت تاثیر قرار نمی گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمان برگزاری آزمون دستیاری تغییر نمی کند ، وزارت بهداشت برای لغو آزمون تحت تاثیر قرار نمی گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید