همکاری با مراکز بین المللی راستا توسعه علمی کشور را هموارتر می نماید

به گزارش چای قند پهلو، رییس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: همکاری با مراکز تحقیقاتی بین المللی از جمله مرکز پژوهش های هسته ای اروپا (CERN) مزایای بسیاری به همراه دارد و راستا توسعه علم و فناوری کشور را هموارتر می نماید.

همکاری با مراکز بین المللی راستا توسعه علمی کشور را هموارتر می نماید

به گزارش از ، سید مهدی ابطحی رییس دانشگاه صنعتی اصفهان امروز در دومین گردهمایی تبادلات علمی و همکاری های دانشگاه های ایران با آزمایشگاه سی ام اس (cms) مرکز پژوهش های هسته ای اروپا (CERN) که به صورت برخط برگزار گردید،گفت: همکاری با مراکز علمی و آزمایشگاه های عظیم جهان، نشان از مسئولیت دانشگاه های فراملی در جهت پاسخ دادن به پرسش های بنیادین و روشن کردن تصویر دقیق تری از حقایق جهان هستی دارد.

سرن (CERN) عظیم ترین مجموعه آزمایشگاهی جهان درزمینهٔ فیزیک ذرات بنیادی و فیزیک هسته ای است که سال 1954 میلادی به وسیله سازمان اروپایی تحقیقات هسته ای ایجاد شد و در این مدت پژوهش های متعددی با راهنمایی دانشمندان برتر جهان ازجمله 6 دارنده جایزه نوبل به خاتمه رساند؛ دانشگاه صنعتی اصفهان به اسم نخستین دانشگاه ایرانی در سال 1398 به عضویت این مرکز عایدی.

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان، عالی ترین هدف مرکز سرن را توسعه صلح در سایه علم خواند و افزود: این موضوع احتیاج امروز منطقه ماست و باید در جهت تحقق آن بکوشیم.

ابطحی ادامه داد: رعایت اخلاق حرفه ای، تسهیم دستاورد ها بین پژوهشگران، اعتباربخشی برونداد های پژوهشی و ارزش گذاری نظرات پژوهشگران، از دستاورد های همکاری با مرکز سرن خواهد بود.

وی با تأکید بر مزایای همکاری با مراکز علمی بین المللی برای کشور، اظهار کرد: چنین همکاری هایی، مطالبات درستی برای سرمایه گذاری در علوم پایه برای محققان ما و پایداری و هدفمندی در خطوط پژوهشی ایجاد خواهد نمود.

ابطحی با ضرورت دانستن شبکه سازی علمی در کشور، یادآور شد: دانشگاه های عظیم و مراکز علمی احتیاجمند همکاری گسترده و به اشتراک گذاری امکانات و آزمایشگاه های خود هستند که تحقق این امر در شرایط امروز بیانگر درک و فهم از توسعه علمی است.

وی، نبود خطوط پیوستگی تحقیقات در کشور و در نظر نگرفتن ضرورت ها و واقعیت های جامعه ایران و بعلاوه واقعیت های جامعه دانشگاهی را نگران نماینده دانست و توضیح داد: کمیت خروجی های تحمیل شده به محققان به ایجاد سردرگمی پژوهشی در بین آن ها منجر می گردد.

فیزیکدان برجسته کشور هم در این رویداد با اشاره به اهمیت سیاست گذاری علم در کشور گفت: در سیاست گذاری علمی دولت ها باید بپذیرند که بودجه آن را تأمین نمایند، چراکه فراوری علم در زندگی امروز فقط خواندن کتاب و نوشتن مقاله نیست بلکه به سیاست گذاری عالمانه احتیاج دارد تا نقش مؤثری در جهانی مدرن داشته باشیم.

رضا منصوری با اشاره به سوابق 30 ساله همکاری دانشگاه های ایران با مرکز سرن، گفت: این ارتباط تأثیر زیادی در علم فیزیک در کشورمان دارد چراکه کشف داده های تازه درنتیجه پژوهش های دانشجویان ما، نتیجه همکاری های جهانی درزمینهٔ علمی را نشان می دهد.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: رشد عملی و پاسخ به پرسش های روز، صرفاً با آموزش کتاب ها حاصل نمی گردد بلکه با توسعه ارتباط و همکاری با مراکز علمی جهانی محقق می گردد.

منصوری بااهمیت شمردن آمادگی نسل جوان برای مدیریت و سیاست گذاری علم، اضافه نمود: این کار احتیاج به اعتقاد به علم، توانایی مدیریتی، یاری به شکل گیری و توسعه ایده ها و توسعه همکاری با مراکز جهانی مانند سرن دارد تا به علوم جهت دهد.

دومین گردهمایی تبادلات علمی و همکاری های دانشگاه های ایران با آزمایشگاه سی ام اس (cms) مرکز پژوهش های هسته ای اروپا (CERN)، امروز به صورت برخط (آنلاین) به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار گردید.

این رویداد با حضور استادان و دانشجویان محقق و علاقه مند برگزار و علاوه بر مرور تاریخچه فعالیت های داخلی و برنامه جامعه جهانی برای آینده فیزیک ذرات، امکانات و ظرفیت های پژوهشی موجود در ایران معرفی گردید.

مرکز سرن درصدد اجرای طرح عظیم علمی آشکارساز ذرات تازه (LHC) است که برای اجرای این طرح، آزمایش CMS پیش بینی شده که در آن پروتون ها و یون های سنگین در راستا 27 کیلومتری شتاب داده و با سرعت نزدیک به نور به هم برخورد داده می شوند تا در نقطه تلاقی، ذرات تازهی ایجاد گردد.

محققان دانشگاه صنعتی اصفهان پیروز به ارائه طرحی برای ساخت دستگاه سنجش میزان درخشندگی ناشی از برخورد ذرات با درصد خطای کمتر از یک درصد برای ارتقای تجهیزات مربوط به آزمایش CMS و میزان گیری درخشندگی برخورد ذرات در سرعت های بالاتر شدند که مورد استقبال و پذیرش سرن نهاده شد.

مرکز سرن در حال آماده سازی مقدمات علمی، آزمایشگاهی و تجهیزاتی برای اجرای این آزمایش مهم در سال 2027 میلادی است و کشور های مختلف جهان در اجرای این طرح مشارکت دارند و طرح پذیرفته دانشگاه صنعتی اصفهان هم به پیشبرد بخشی از آن یاری می نماید.

دانشگاه صنعتی اصفهان حدود 10 هزار دانشجو و 500 عضو هیات علمی دارد و به اسم یکی از دانشگاه های برتر کشور محسوب می گردد.

انتهای پیغام

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 شهریور 1400 بروزرسانی: 26 شهریور 1400 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 962

به "همکاری با مراکز بین المللی راستا توسعه علمی کشور را هموارتر می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری با مراکز بین المللی راستا توسعه علمی کشور را هموارتر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید