4 طرز تهیه پودر لبو

به گزارش چای قند پهلو، آیا شما هم از پودر لبو در غذاها یا انواع سالاد استفاده می کنید؟ آیا با طرز تهیه پودر لبو آشنایی دارید و می دانید که از این پودر چه استفاده هایی می توان کرد؟ احتمالا می دانید که پر کاربردترین موارد مصرف پودر لبو به عنوان چاشنی یا رنگ دهنده در غذاها یا دیگر خوراکی ها مثل یا سالاد است. در این مقاله از در ، طرز تهیه پودر لبو به 4 شیوه مختلف، روش استفاده از پودر لبو و موارد مصرف پودر لبو خواهیم پرداخت.

4 طرز تهیه پودر لبو

1- طرز تهیه پودر لبو (در آفتاب)

پودر لبو را می توانید زیر نور آفتاب درست کنید. برای اینکه از و پودر لبو بهره مند شوید در این روش فقط احتیاج به مقداری لبو دارید.

مواد لازم

  • لبو: به مقدار دلخواه

مرحله اول: لبوها را بشویید و برش بزنید

برای درست کردن پودر لبو با پودر چغندر قرمز، به مقدار دلخواه (یک کیلو یا بیشتر) ابتدا لبوها را بشویید و سر و ته آنها را جدا کنید. احتیاجی به گرفتن پوست لبوها نیست. لبوها را به صورت حلقه های نازک برش بزنید. هر چه حلقه ها نازک تر باشند، لبوها زودتر خشک می شوند. سپس حلقه ها را در یک سبد بچینید، به طوری که اصلا روی هم قرار نگیرند.

مرحله دوم: لبوها را زیر و رو کنید

لبوها را در مجاورت نور مستقیم خورشید قرار دهید و هر روز آنها را زیر و رو کنید. اگر آفتاب مستقیم باشد و ورقه های لبو، نازک باشند، ظرف 2 روز لبوها خشک می شوند. سپس لبوهای خشک شده را در آسیاب بریزید و پودر کنید. پودر لبو را در بطری شیشه ای دربسته بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

2- طرز تهیه پودر لبو (در مایکروفر)

در این روش از طرز تهیه پودر لبو، لبوها را بشویید و سر و ته آنها را جدا کنید. لبوها را با قسمت درشت رنده، رنده کنید. آب لبوها را جدا کنید و برای استفاده روی سالاد یا آبمیوه به کار ببرید. لبوهای رنده شده را در سینی مخصوص بریزید و پهن کنید.

سپس سینی را در مایکروفر بگذارید و دما را روی حالت کم تنظیم کنید. هر چند دقیقه یک بار، لبوها را زیر و رو کنید تا وقتی که خشک شوند. بعد از خشک شدن، آنها را بکوبید یا در آسیاب پودر کنید.

3- طرز تهیه پودر لبو در فر

برای طرز تهیه پودر لبو در فر، لبوها را بشویید و به صورت حلقه های نازک خرد کنید. سپس آنها را به ردیف و بدون اینکه روی هم بیفتند، داخل سینی بچینید. سینی را در فر قرار دهید و درب آن را نیمه باز بگذارید.

درجه فر را روی کمترین حالت تنظیم کنید. هر 10 دقیقه یک بار لبوها را زیر و رو کنید و دوباره به فر برگردانید تا وقتی که کاملا آب خودشان را از دست بدهند. بعد از اینکه لبوها کاملا خشک شدند، آنها را در آسیاب پودر کنید.

4- طرز تهیه پودر لبو روی بخاری یا شوفاژ

برای طرز تهیه لبو خشک برای چای روی بخاری، لبوها را شسته و آنها را در حلقه های نازک خرد کنید. سپس آنها را در سینی روحی بچینید و روی بخاری یا شوفاژ بگذارید. هر طرف که خشک شد، طرف دیگر را برگردانید تا هر دو طرف چیپسی و خشک گردد. در آخر، چیپس های لبو را در آسیاب بریزید و پودر کنید.

نکته: می توانید لبوها را رنده کنید و آنها را بپزید. سپس آب آن را جدا کنید و با تفاله ها به هر یک از روش های بالا، پودر لبو قرمز درست کنید. البته در این روش، رنگ پودر لبو کمی تیره تر خواهد شد.

موارد استفاده از پودر لبو و روش مصرف آن

1- پودر لبو برای روی برنج

پودر لبو در چه غذاهایی استفاده می گردد؟ یکی از موارد استفاده از پودر لبو، استفاده از آن برای تزیین است. بعد از پخت برنج، برای تزیین می توانید مقداری پودر لبو را روی برنج و در هنگام سرو اضافه کنید. با این کار هم برنج تان مجلسی تر می گردد و هم ظاهر مجذوب نمایندهی خواهد داشت.

2- استفاده از پودر لبو در سس

در و می توانید از پودر لبو استفاده کنید. مقدار استفاده از آن بستگی به ذائقه شما دارد. ، سس سفید و … برترین سس ها برای میکس کردن با پودر چغندر قرمز هستند.

3- استفاده در ماست

مقداری پودر لبو را در بریزید تا رنگ مجذوب نماینده و اشتها برانگیزی پیدا نمایند. با این کار، ماست شما نیز طعم دار خواهد شد.

4- استفاده از پودر لبو در دمنوش

یکی از مهم ترین موارد استفاده از پودر لبو، در دمنوش های خانگی است. از این پودر می توانید به همراه دیگر گیاهان دارویی در دمنوش استفاده کنید و از خواص و فواید لبو برای سلامتی استفاده کنید. می توانید پودر لبو را مانند چای دم کنید یا مقداری پودر لبو قرمز را در یک لیوان آب جوش بریزید و روی آن را به مدت 5 دقیقه بپوشانید تا رنگ بدهد و دم بکشد. سپس آن را میل کنید.

5- استفاده از پودر لبو به عنوان چای

چای پودر لبو، هم رنگ مجذوب نمایندهی دارد و هم خواص زیادی برای سلامتی دارد. می توانید از پودر لبو به تنهایی یا از تفاله ها یا چیپس های خشک لبو، به همراه پودر آن، برای تهیه چای لبو استفاده کنید.

کافی است مقداری از پودر لبو قرمز را در قوری ریخته و روی آن را آب جوش بریزید. به مدت 10 دقیقه، قوری را روی بخار آب قرار دهید تا دم بکشد. سپس آن را با نبات یا عسل سرو کنید. در حالت عادی برای خوشرنگ شدن چای هم می توان به یا ، مقداری پودر چغندر قرمز اضافه کنید.

6- استفاده در غذاها و خورش ها

از پودر لبو در انواع غذاها و به عنوان یک رنگ دهنده و چاشنی طبیعی استفاده می گردد. این پودر را می توانید به جای یا هم به کار ببرید.

7- تهیه شربت با پودر لبو

از پودر لبو برای درست کردن شربت لبو می توان استفاده کرد. در این روش، از آب لبو هم می توانید در کنار پودر آن استفاده کنید. بهتر است در صورت استفاده از پودر لبو برای شربت، مقداری از آن را از قبل در کمی آب جوش حل کنید تا کاملا رنگ خود را پس بدهد. سپس وقتی از دما افتاد، با آب و شکر ترکیب نموده و قالب های یخ را اضافه و آن را سرو کنید.

8- استفاده از پودر لبو در سالاد

یکی دیگر از کاربردهای پودر لبو، استفاده از آن در است. می توانید به مقدار دلخواه از پودر لبو را روی سالاد بریزید یا آنها را با سس مخلوط نموده و به سالادتان اضافه کنید. پودر لبو برای لاغری بسیار مناسب است و ترکیب آن با سالاد، علاوه بر خوش طعم کردن سالاد، می تواند رنگ مجذوب نمایندهی را به آن بدهد.

9- استفاده از پودر لبو برای ماسک صورت

انواع ماسک های زیبایی برای صورت را می توان با پودر لبو درست کرد. استفاده از لبوی تازه یا تفاله های آن برای تهیه ماسک هم متداول است. پودر لبو خواص زیادی برای زیبایی دارد و می تواند باعث جوانسازی پوست، آبرسانی به بافت های پوست صورت، از بین بردن لکه های آکنه و آفتاب سوختگی، طراوت بخشیدن و شادابی پوست و … گردد.

به صورت ساده می توانید پودر لبو را با کمی آب مخلوط کنید و روی پوستتان بزنید. بعد از 15 دقیقه پوست خود را بشویید و خشک کنید تا معجزه استفاده از این پودر برای ماسک صورت را ببینید.

10- استفاده از پودر لبو برای رنگ کردن مو و تقویت آن

علاوه بر مصارف خانگی و تهیه نوشیدنی و غذا، از پودر لبو برای تهیه ماسک های مو برای تقویت آن هم استفاده می گردد. البته کاربرد گسترده تر پودر لبو برای رنگ کردن مو است. با پودر لبو قرمز یا خود لبو می توان رنگ موی طبیعی درست کرد.

این رنگ مو، عوارض شیمیایی ندارد ولی بهتر است قبل از استفاده روی قسمتی از پوست تست گردد. مقداری پودر لبو را با حنا بخیسانید و به مدت حداقل 1 ساعت روی مو بگذارید. موهایتان را بپوشانید و بعد سر خود را با شامپو بشویید و خشک کنید.

سوالات متداول

پودر لبو برای چی خوبه؟

از پودر لبو می توان برای تهیه ماسک های زیبایی مو و صورت و برای لاغری و کاهش وزن، از بین بردن لک و جای جوش و آفتاب سوختگی مفید است.

پودر لبو در چه غذاهایی استفاده می گردد؟

از پودر لبو در انواع خورش ها به عنوان چاشنی یا رنگ دهنده، روی برنج برای تزیین، در انواع سالاد، ماست و سس می توان استفاده کرد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 28 مهر 1401 بروزرسانی: 28 مهر 1401 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 1323

به "4 طرز تهیه پودر لبو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 طرز تهیه پودر لبو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید