7 دلیل گریه در نوزادان و روش های آرام کردن آن ها

به گزارش چای قند پهلو، نوزاد شما از هر نظر به شما وابسته است؛ شما به او غذا می دهید، محیطی راحت و گرم برای خوابش آماده می کنید و تمام احتیاجهای او را رفع می کنید. گریه در نوزادان همواره به معنای وجود مشکل نیست، گاهی گریه در نوزادان برای برقراری ارتباط با شما است. او از این راه به شما پیام می دهد و بیان می نماید که به توجه و مراقبت شما احتیاج دارد. گاهی رفع کردن تمام احتیاجهای کودک برای شما سخت خواهد بود اما هرچه او عظیم تر گردد، از روش های مختلف دیگری مثل تماس چشمی، فراوری صداهای مختلف و لبخند زدن برای برقراری ارتباط استفاده می نماید؛ پس از قلم نیاندازید که گریه در نوزادان همیشگی نیست.

7 دلیل گریه در نوزادان و روش های آرام کردن آن ها

ما در این مطلب از خبرنگاران مگ، برخی از دلایل گریه در نوزادان را به شما معرفی می کنیم و در ادامه روش های آرام کردن او را نیز به شما شرح خواهیم داد. امیدواریم که پس از خواندن این مطلب، بتوانید راحت تر با کودک تان ارتباط برقرار کنید، معنای انواع گریه در نوزادان را متوجه شوید و اوقات شادتری را با او بگذرانید.

1. گریه می کنم چون گرسنه ام

گرسنگی متداول ترین دلیل گریه نوزاد است، مخصوصا اگر تازه متولد شده باشد. هرچه کودک شما کوچک تر باشد، احتمال گرسنگیِ او و در نتیجه احتمال گریه کردنِ او بیشتر است. دلیل این گرسنگی های سریع و زیاد، کوچک بودن حجم معده فرزند شماست. اگر نوزادتان با شیر مادر تغذیه می نماید، هر زمانی که احساس گرسنگی دارد به او اجازه دهید تا از سینه شیر بخورد، حتی اگر به تازگی شیر خورده است؛ به این روش تغذیه واکنشی می گویند. کودک شما هر زمانی که سیر گردد این موضوع را با رفتارش به شما نشان می دهد. رها کردن سینه و نخوردنِ شیر به معنی سیر شدن او است.

  • همه چیز درباره ی برنامه غذایی نوزاد در سال اول زندگی

اگر تغذیه کودک شما با شیر خشک است، ممکن است حداقل هر 2 ساعت یک بار گرسنه گردد و بعد از خوردنِ شیر دیگر احتیاجی به هیچ تغذیه ای نداشته باشد. البته این موضوع درباره هر کودک متفاوت است و اگر دیدید که قبل از دو ساعت گرسنه می گردد و شیرِ خود را کامل نمی خورد، فرزندتان از آن دسته از بچه هایی است که ترجیح می دهد شیر را در حجم کم و در فواصل کوتاه مصرف کند؛ پس در زمان های کوتاه به او شیر دهید. ممکن است گریه کودک بلافاصله پس از اولین جرعه های شیر قطع نگردد، اجازه دهید شیر خوردن را ادامه دهد تا آرام شده و گریه را متوقف کند.

2. گریه می کنم چون کولیک دارم

اگر نوزادتان ظاهرا مسئله ای ندارد اما دائما گریه می نماید ممکن است دچار کولیک روده شده باشد. در صورت وجود کولیک، کودک از شدت گریه سرخ می گردد و کوششِ شما برای آرام کردن او بی نتیجه خواهد بود. ممکن است ببینید که مشت های خود را گره نموده، زانوها را بالا می کشد یا کمرش را قوس می دهد، این ها همه از نشانه های کولیک است.

علت گریه مداوم هنوز تعیین نیست و در بسیاری از نوزادان شایع است؛ به شکلی که بسیاری از کارشناسان فکر می نمایند این کار مرحله ای از رشد نوزاد به حساب می آید. برخی دیگر نیز فکر می نمایند که به دلیل مسائل شکمی پیش می آید، مثلا ممکن است آلرژی داشته و توان تحمل ماده ای را در شیر مادر یا شیر خشک خود را ندارد. حتی ممکن است دلیل این گریه ها به گاز معده، یبوست یا ریفلاکس معده مرتبط باشد.

اگر کودک شما بیش از حدِ عادی گریه می نماید حتما او را نزد پزشک عمومی بچه ها ببرید تا فرزندتان را از نظر سلامتِ کامل آنالیز کند. نکته مهمی را باید به شما بگوییم و آن این است که علت این گریه ها هرچه که باشد، می تواند زندگی را برای شما پر از استرس کند. ضروری است که در طول دوران مراقبت از نوزاد از خودتان نیز مراقبت کنید، شکیبا باشید و با انرژی پیش بروید تا بتوانید فرزندتان را آرام کنید. از قلم نیاندازید که این مرحله نیز می گذرد؛ کولیت روده در 2 ماهگی به اوج خودش می رسد و معمولا در طول 3 تا 4 ماه از بین می رود.

3. گریه می کنم چون بغل می خواهم

نوزاد برای آرامش به آغوش، تماس بدنی و احساس اطمینان خاطر احتیاج دارد، به همین دلیل ممکن است برای در آغوش گرفته شدن گریه کند. او مشکل خاصی ندارد و فقط بغل می خواهد! در حالتی که نوزادتان را در آغوش دارید به آرامی او را تکان داده و برایش آواز بخوانید، این کار حواس او را از گریه پرت می نماید و در او احساس آرامش ایجاد می نماید.

پیشنهاد می کنیم در منزل و در زمان انجام کارها از اغوشی بهره ببرید. کودک با قرار دریافت در آغوشی گرما و عطر بدن شما را دریافت می نماید و صدای ضربان قلب شما را نیز می شنود و آرام می گردد. نوزادان عطر و گرمای بدن والدین خود را بسیار دوست دارند.

4. گریه می کنم چون خسته ام و احتیاج به استراحت دارم

گاهی خوابیدن برای نوزاد شما سخت است، مخصوصا اگر بیش از حد خسته باشد. هرچه نوزاد کوچک تر باشد نشانه های خواب آلودگی و احتیاجِ او به استراحت در او ظریف تر است و تشخیص دادن آن هم سخت تر. معمولا چند هفته ای طول می کشد که شما این نشانه ها را کشف کنید. ایجاد سر و صدا و گریه به دلایل بی اهمیت، خیره شدن به فضا و محلی ناتعیین یا ساکت بودن و ساکت ماندن، برخی از راه هایی است که نوزادتان با انجام آن به شما این پیام را می دهد که احتیاج به استراحت دارد.

حضور افراد مختلف در اطراف کودک ممکن است او را اذیت نموده و خوابیدن را سخت کند. همچنین تکان خوردن های بیش از حد و آواز خواندن نیز در شرایطی او را آزار داده و خوابیدن را برایش با مشکل روبرو می نماید. بهتر است بعد از غذا و قبل از خواب او را به یک اتاق ساکت ببرید و به او یاری کنید که به آرامی به خواب برود.

5. گریه می کنم چون دما مناسب نیست

یکی دیگر از دلایل گریه می تواند احساس سرما یا گرما در کودک باشد. با لمس پشت گردن یا شکم کودک دمای بدن او را آنالیز کنید. برای چک کردن دما هرگز به سراغ دست و پاها نروید، طبیعی است که آن ها معمولا خنک تر از دمای واقعیِ بدن او هستند. دمای مناسب برای اتاق کودک بین 16 تا 20 درجه سانتیگراد است. برای اطمینان از دمای مناسب& حتما در اتاق کودک دماسنج نصب کنید. برای خواب کودک را به پشت بخوابانید و حواس تان باشد که پتو بیش از حد روی او نباشد زیرا ممکن است بدن او را بیش از حد گرم کند.

مراقب باشید بیش از حد به تن او لباس نپوشانید؛ همین موضوع باعث احساس گرمای بیش از حد می گردد. به عنوان یک قانون کلی به یاد داشته باشید که نوزاد احتیاج به یک لایه لباسِ اضافه تر نسبت به شما دارد. از ملافه های نخی و پتوهای سلولزی به عنوان پوشش در محل خواب کودک خود بهره ببرید. اگر شکم او بیش از حد گرم بود، پتو یا ملافه ای را که روی او کشیده اید بردارید و اگر سرد بود به راحتی پتو یا ملافه را روی او بکشید. اگر از کیسه خواب استفاده می کنید، مطمئن شوید که برای این فصل مناسب است و اندازه آن به شکلی است که کودک در آن احساس راحتی می نماید.

6. گریه می کنم چون باید پوشکم را عوض کنی

اگر پوشک کودک شما خیس یا آلوده باشد با گریه، اعتراض خود را به این موضوع اعلام نموده و از شما می خواهد آن را عوض کنید. البته برخی از نوزادان با این موضوع مسئله ای ندارند مگر اینکه پوست شان تحریک شده باشد و آن ها را اذیت کند. ممکن است کودک شما تمایلی به تعویض پوشک نداشته باشد، دلیل این کار احساس سرما روی پوست است و احتمالا از این موضوع اذیت می گردد. طبیعی است که بعد از یکی دو هفته شما تمایل داشته باشید که کار تعویض پوشک را خیلی سریع انجام دهید و با ممانعت های کودک تان روبرو نشوید. در این زمان بهتر است با یک اسباب بازی یا آهنگ، حواس کودک خود را پرت نموده و به کار تعویض پوشک بپردازید.

7. گریه می کنم چون حالم خوب نیست

وقتی حال کودک شما خوب نباشد به شکلی متفاوت گریه می نماید؛ مثلا ضعیف تر، مدوام یا با تحرک زیاد. ممکن است کودک شما در حالت عادی زیاد گریه کند، پس اگر به شکل غیرمعمولی ساکت شده است، ممکن است نشانه خوب نبودن حال او باشد. سکوت می تواند نشانه ای از ضعیف بودن کودک نیز باشد.

ممکن است این گریه ها به دلیل در آمدن دندان ها باشد. معمولا نوزادان در هفته قبل از رویش دندانِ جدید، بسیار حساس و بی قرار هستند. سعی کنید علائم رویش دندان را بدانید و حواس تان به آن ها باشد. هیچ کس بهتر از شما کودک تان را نمی شناسد، پس هر زمانی که احساس کردید چیزی درست و طبیعی نیست به غریزه مادرانه خود اعتماد کنید و با پزشک عمومی یا یک ماما تماس بگیرید. متخصصان کودک همواره نگرانی های شما را جدی می گیرند.

اگر کودک شما مدام گریه می نماید و دمای بدنش 38 درجه سانتیگراد یا بیشتر است و استفراغ، اسهال یا یبوست دارد خیلی سریع با پزشک تماس بگیرید. اگر کودک شما تنفس سخت دارد و گریه می نماید، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید و یا او را به نزدیک ترین مرکز درمانی اورژانس برسانید.

منبع: babycentre

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 آذر 1399 بروزرسانی: 20 آذر 1399 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 476

به "7 دلیل گریه در نوزادان و روش های آرام کردن آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 دلیل گریه در نوزادان و روش های آرام کردن آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید