LED تاشونده با استفاده از نقاط کوانتومی فراوری شد

به گزارش چای قند پهلو، پژوهشگرانی از کره جنوبی با استفاده از نقاط کوانتومی پیروز به ساخت LED های تاشونده شدند که بعد از 500 بار تاشدن هم عملکرد اولیه خود را حفظ می نمایند.

LED تاشونده با استفاده از نقاط کوانتومی فراوری شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، دیود انتشاردهنده نور مبتنی بر نقطه کوانتومی (QLED)، که از نقاط کوانتومی به اسم یک ماده ساطع نماینده نور استفاده می نماید، به علت ویژگی های برجسته الکترولومینسانس، به اسم یک گزینه جایگزین امیدوارنماینده برای استفاده در فناوری های صفحه نمایش نسل بعدی توجه بسیاری را به خود جلب نموده است.

از آنجایی که در این فناوری نیازی به اجزای حجیم مانند واحد های نور پس زمینه نیست، نمایشگر های QLED به طور بالقوه می توانند به شکل بسیار نازک ساخته شوند. یک تیم تحقیقاتی مشترک به سرپرستی کیم دای هیونگ و هیون تاگوان از دانشگاه ملی سئول پیش از این نمونه اولیه QLED را در سال 2015 رونمایی نموده بود. این دستگاه تنها 3 میکرومتر ضخامت داشت که تنها یک سی ام موی انسان است. با توجه به ضخامت فوق العاده کم، QLED فوق العاده نازک، انعطاف پذیری مکانیکی قابل توجهی را از خود نشان داد که باعث شد به راحتی در دستگاه های پوشیدنی مختلف مانند خالکوبی های الکترونیکی قابل استفاده باشد.

به تازگی، محققان این فناوری را بیشتر توسعه داده و یک نوع تاشو از QLED فوق نازک را، با الهام از هنر قدیمی کاغذ تاشو که به نام اریگامی معروف است، توسعه داده است. محققان IBS QLED های تاشو سه بعدی را ساخته اند که می توانند آزادانه به ساختار های سه بعدی مختلف سفارشی مانند پروانه ها، هواپیما ها و ساختار های هرمی تبدیل شوند. با توجه به افزایش محبوبیت تلفن های هوشمند تاشو، پیشرفت فناوری صفحه نمایش تاشو اهمیت بیشتری پیدا می نماید. انتظار می رود که این فناوری بتواند فرصت های بی سابقه ای را برای صنعت الکترونیک نسل بعدی با فاکتور های فرم سفارشی با ساختار های پیچیده و بعلاوه نمایش سه بعدی پویا فراهم آورد.

محققان ویژگی تاشوندگی را به QLED مسطح معمولی اضافه کردند، این کار به وسیله یک فرایند ساخت نو که می تواند تا حدی فیلم اپوکسی رسوب شده روی سطح QLED را بدون آسیب رساندن به QLED زیرین، اچ کند، انجام شد. با استفاده از لیزر پالس دی اکسید کربن قابل کنترل و لایه های اچ-استاپ مبتنی بر آلیاژ نقره و آلومینیوم، عمق اچ را می توان به طور دقیق کنترل کرد.

براساس روش انتخابی حکاکی با لیزر، محققان توانستند شعاع انحنا را تا کمتر از 50 میکرومتر کنترل نمایند. در چنین شعاع انحنای کوچکی، خط تا شدن شبیه به یک لبه تیز بدون انحنا قابل مشاهده است. با استفاده از شبیه سازی مکانیکی، محققان توانستند فشار بارگذاری شده بر اجزای دیود را به حداقل برسانند. کل QLED از جمله بخش تاشونده (یک خط تاشو) قادر به حفظ عملکرد دیود بوده و دیود حتی زمانی که بار ها و بار ها در حد 500 بار تا شد، عملکرد خود را حفظ کرد. این فناوری برای ساخت QLED های تاشو سه بعدی با اشکال مختلف پیچیده استفاده شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 آبان 1400 بروزرسانی: 2 آبان 1400 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 1001

به "LED تاشونده با استفاده از نقاط کوانتومی فراوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "LED تاشونده با استفاده از نقاط کوانتومی فراوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید