خبرنگاران لوکاشنکو: روسیه به دنبال بلعیدن بلاروس نیست

به گزارش چای قند پهلو، مسکو- خبرنگاران - الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس خاطرنشان کرد: روسیه، بلاروس را نمی بلعد و مینسک و مسکو همکاریهای خود را توسعه می دهند.

خبرنگاران لوکاشنکو: روسیه به دنبال بلعیدن بلاروس نیست

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، لوکاشنکو روز شنبه در تشریح ملاقات خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه که دو روز پیش در کاخ کرملین برگزار گردید، گفت: گسترش همکاریها بین بلاروس و روسیه از موضوعات اصلی مذاکرات با ولادیمیر پوتین بود.

وی اظهار داشت که هدف همگرایی روسیه و بلاروس، کاهش بلندپروازیهای دو کشور و انجام اقدامات لازم برای گسترش همکاریها در شرایط تحریم ها است که مسائل فراوانی را برای هر دو طرف بوجود آورده است.

آمریکا و کشورهای غربی همپیمان این کشور بیش از یکصد بسته تحریم در خصوص روسیه وضع نموده و تحریم هایی را نیز برای مجازات حکومت لوکاشنکو علیه بلاروس اعمال نموده اند.

به گفته لوکاشنکو، در مذاکرات با پوتین، برنامه های جدید اتحاد روسیه و بلاروس و نیز مسائل مربوط به همکاریهای دو کشور و قیمت مواد هیدروکربنی (نفت و گاز) مطرح و آنالیز شد.

بلاروس نفت و گاز مورد احتیاج خود را از روسیه خریداری می نماید و همیشه سعی دارد با بهای زیر قیمت بازار و تخفیف های ویژه حریداری کند و به همین دلیل قیمت منابع انرژی تحویلی به بلاروس، به اختلافات عظیم بین دو کشور منجر شده است.

لوکاشنکو به سوالی در خصوص امکان بلعیدن بلاروس توسط روسیه واکنش تند نشان داد و با رد چنین امکانی اظهار داشت که بلاروس هیچگاه استقلال خود را ازدست نمی دهد.

به گفته وی هیچ احتیاجی به گفت وگو درباره امکان تاسیس پایگاه نظامی روسیه در بلاروس در ملاقات با پوتین وجود نداشت زیرا پایگاه نظامی روسیه در استان اسمولنسک در مجاورت بلاروس قرار گرفته است.

رئیس جمهوری بلاروس بارها اعلام نموده است که در برابر توسعه طلبی های ناتو ایستادگی می نماید و همکاری نظامی با روسیه در این عرصه برای تامین امنیت دو کشور بسیار مهم است.

روسیه و بلاروس در سال 1998 در دوره حکومت بوریس یلتسین رئیس جمهوری فقید روسیه، قرارداد اتحاد دو کشور امضا کردند و بر اساس این قرارداد روسای جمهوری، نخست وزیران و مجلس های روسیه و بلاروس هر سال ملاقاتها و نشست های مشترک برگزار می نمایند.

در دهه 90 لوکاشنکو بشدت موافق اتحاد کامل بلاروس با روسیه بود. اما با روی کار آمدن ولادیمیر پوتین در سال 2000 سخنان تند لوکاشنکو در حمایت از روسیه کاهش یافت و از آن موقع وی سعی نموده که خود را مدافع مردم عادی بلاروس جلوه دهد اما مجددا وی خواهان اتحاد کامل شده است.

لوکاشنکو به تازگی در پیغام تبریک به ولادیمیر پوتین همتای روسی اش به مناسبت روز وحدت دو کشور (روز دوم آوریل) با بیان اینکه هر دو کشور تحت فشار خارجی قرار دارند در این زمینه پیشنهاد تعمیق همگرایی در دولت متحد را داد.

به گزارش خبرنگاران وی در پیغام خود گفت: همه گیری کرونا گرایش های فرایند ژئوپلیتیکی منفی را تا حدی تشدید نموده است و امروز بلاروس و روسیه فشار بی سابقه ای را از خارج تجربه می نمایند. در این شرایط، ادغام در همه زمینه ها در اتحادیه روسیه و بلاروس به ما امکان می دهد تا به سرعت و به طور موثر به کل چالش ها و تهدیدهای مدرن پاسخ دهیم به طور قابل اعتماد امنیت و ثبات راهبردی را در منطقه تضمین می کنیم.

از سال 1994 تا به امروز، الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور این کشور بوده است. بلاروس در حال مذاکره با همسایه خود روسیه است تا هر دو کشور در میان سایر موارد، اقتصاد خود را در طرحی به نام اتحادیه روسیه و بلاروس با همدیگر یکپارچه نمایند.

روز وحدت مردم بلاروس و روسیه در 2 آوریل جشن گرفته می گردد. در این روز در سال 1996، توافق نامه ای در خصوص تشکیل جامعه متحد روسیه و بلاروس امضا شد. این اولین اسناد بین المللی بود که قبل از پیشنهاد کشور اتحادیه بود.

به گفته رئیس جمهور بلاروس، روس ها و بلاروسی ها علاقه مند به تعمیق ادغام بر اساس اصول برابری و استقلال دو کشور هستند. وی اظهار داشت که در سال 2020، ما یک بار دیگر دیدیم که فرصت ها، که توسط بسیاری از افراد به عنوان یک داده تعیین تلقی می شوند، چقدر مهم هستند.

از اوت سال 2020، اعتراضاتی در رابطه با انتخاب مجدد الکساندر لوکاشنکو به ریاست جمهوری در بلاروس برگزار گردید. مخالفان آقای لوکاشنکو، سوتلانا تیخانوفسکایا را برنده انتخابات ریاست جمهوری می دانند.

منبع: ایرنا
انتشار: 26 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1400 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 777

به "خبرنگاران لوکاشنکو: روسیه به دنبال بلعیدن بلاروس نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران لوکاشنکو: روسیه به دنبال بلعیدن بلاروس نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید