خطیب زاده: تصمیم درباره تمدید توافق با آژانس امروز اعلام می گردد

به گزارش چای قند پهلو، سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تبادل نظر ها درباره تمدید توافق ایران و آژانس در شورای عالی امنیت ملی انجام می گردد، گفت: تصمیم درباره این موضوع نهایتا امروز -دوشنبه- اعلام خواهد شد.

خطیب زاده: تصمیم درباره تمدید توافق با آژانس امروز اعلام می گردد

به گزارش ایرنا، سعید خطیب زاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه که به شکل مجازی برگزار گردید، با گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: روز دوشنبه هفته گذشته وزیر امور خارجه در نشست اضطراری وزرای امور خارجه سازمان همکاری کشور های اسلامی مواضع ایران در مورد تحولات سرزمین های اشغالی را مطرح و تاکید نمود که این جنایات باید به عنوان جنایت جنگی و اقدام علیه بشریت شناسایی گردد و سازمان های بین المللی اقدام مسئولانه داشته باشد.

وی با اشاره به سفر های ظریف به ایتالیا و واتیکان گفت: وزیر امور خارجه در این سفر با پاپ و مسئولان واتیکان و مقامات عالی ایتالیا ملاقات کرد. ظریف روز چهارشنبه هم به ایرلند رفت و با وزیر خارجه و رئیس جمهور ایرلند رایزنی کرد و صحبت های خوبی درباره بازگشایی سفارت ایرلند در تهران صحبت شد.

این دیپلمات ارشد با بیان اینکه چهارشنبه هفته گذشته هیات های مذاکراتی به تهران برگشتند و رایزنی ها در وین این هفته ادامه می یابد، توضیح داد: نمایندگان ویژه ایران در امور یمن و افغانستان با همتایان خود نیز رایزنی کردند. ظریف با جوسپ بورل نیز صحبت نموده و روز شنبه نیز سرکنسولگری ایران در حلب به شکل برخط برگزار گردید.

ظریف به ارمنستان و جمهوری آذربایجان سفر می نماید

خطیب زاده ادامه داد: وزیر امور خارجه فردا هم به جمهوری آذربایجان و ارمنستان می رود.

وی درباره تمدید توافق ایران و آژانس اعلام کرد: درباره تمدید توافق ایران و آژانس باید دو نکته گفته گردد. تبادل نظر درباره این موضوع در شورای عالی امنیت ملی اجرا شده و در فرایند نهایی شدن است. با نهایی شدن، دبیرخانه یا سازمان انرژی اتمی خبر آن را اعلام می نمایند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه این توافق دسترسی فراپادامانی به آژانس را نمی دهد، ابراز داشت: یک تصمیم بین ایران و آژانس است که فیلم برداری ها در چارچوب پروتکل الحاقی انجام گردد، ولی دسترسی به بازرسان آژانس داده نگردد. بعد از این هم دسترسی فراپادمانی به بازرسان داده نمی گردد. تصمیم دراین باره نهایتا اعلام می گردد.

خطیب زاده درباره احتمال توافق درباره احیای برجام و اظهارات دوگانه طرف های ایرانی و غربی در این خصوص ابراز داشت: دو گانه ای وجود ندارد. کاملا روشن است که پیشرفت های قابل توجهی داشتیم و فکر می کنیم تفاهم در دسترس است. آنچه باقی مانده قابل توجه هستند. آن ها باید مورد مداقه قرار گرفته و پیگیری شوند.

وی اضافه نمود: اگر تصمیم سیاسی در واشنگتن گرفته گردد و از ادبیات و رفتار و منش دولت قبلی فاصله گرفته گردد و از کمپین فشار حداکثری دور شوند، آنچه باقی مانده، می تواند به راحتی به نتیجه برسد. اگر این اتفاق رخ دهد، توافق با مداقه قابل تفاهم است، ولی اگر آمریکا برای حفظ آن میراث شکست خورده به وین برگردد، آنچه باقی مانده، می تواند طولانی گردد

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ملاک ما متن برجام است، بیان کرد: آنچه نوشته باید نعل به نعل اجرا گردد و منافع ایران تامین گردد. بعد از برطرف تحریم ها و راستی آزمایی ها ایران آماده متوقف کردن اقدام جبرانی خود است.

خطیب زاده اعلام کرد: کسی فراموش نکند برجام به خاطر صبر راهبردی و اقدامات باتدبیر ایران زنده است و نه اقدامات آنها. آمریکا با تمام توان سعی کرد برجام از بین ببرد و اروپا با بی عملی امکان انتفاع ایران از برجام را از بین برد؛ بنابراین طرف مقابل از این فرصت استفاده کند. این پنجره فرصت برای همواره باز نخواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره توافق تهران و دوبلین برای بازگشایی سفارت ایرلند در ایران یادآور شد: درباره این موضوع هم در سفر ظریف به ایرلند و هم سفر وزیر خارجه ایرلند به تهران تبادل نظر و توافق شده است. تبادل نظر های اجرایی شروع شده است. دوستان در بخش اروپای وزارت خارجه باید با همتایان خود درباره اقدامات اجرایی باید به نقشه راه برسند. این تصمیم گرفته شده و باید اجرا گردد.

دقت و مداقه در مذاکرات در اولویت است

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکرات وین بیان کرد: درخصوص آنچه در وین اتفاق می افتد، با دقت و رعایت تمامی ابعاد اظهارنظر کردیم. تنها وقتی توافق خواهیم کرد که همه آنچه مدنظر ایران است و همه آنچه که باید توافق گردد، درباره آن ها توافق گردد. ممکن است یک هفته، دو هفته و یک ماه طول بکشد. مداقه و دقت برای ما اولویت است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه اجازه فرسایشی شدن مذاکرات را هم نمی دهیم، گفت: اینکه روزانه به مقامات عالی نظام گزارش داده می گردد هم به خاطر این است تا از مسائل مطلع باشند و هم اگر نظری دارند، مطرح نمایند؛ بنابراین پاسخ اینکه آیا تبادل نظر ها قفل شده، خیر است و پیشرفت قابل توجی شده است.

خطیب زاده اضافه نمود: درباره تحریم های بخشی، مالی و موضوعات اصلی توافق شده است. پرانتز ها در متن برطرف تحریم ها تا حد زیادی پاک شده و چند موضوع باقی مانده است.

وی با بیان اینکه درباره اقدامات هسته ای متن به توافقات خوبی رسیده است، گفت: دوستان سازمان انرژی هسته ای تبادل نظر ها را پیش بردند و بقیه موضوعات حل شده است. درباره ترتیبات اجرایی از جمله راستی آزمایی موضوعاتی باقی مانده، ولی آن ها هم پیشرفت خوبی داشته است.

توافق در وین نیازمند تصمیم سیاسی در واشنگتن است

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآورشد: توافق در وین نیازمند تصمیم سیاسی در وانشگتن است. آمریکا بجای استفاده از وقت و انرژی وین برای دفاع از میراث شکست خورده ترامپ جهت را عوض نموده و به جهت تعهدات خود در ذیل برجام و قطعنامه 2231 برگردد. در این صورت جهت پیشرو طولانی نخواهد بود.

منبع: فرارو
انتشار: 25 خرداد 1400 بروزرسانی: 25 خرداد 1400 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 820

به "خطیب زاده: تصمیم درباره تمدید توافق با آژانس امروز اعلام می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطیب زاده: تصمیم درباره تمدید توافق با آژانس امروز اعلام می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید